Osnova témat
-
Název předmětu:
Leadership III
Forma studia:
prezenční
Cíl předmětu:
Vytvořit podmínky pro dosažení znalostí, dovedností a obecných způsobilostí studenta pro zvládání změny, zátěže a efektivní rozhodování a jednání v náročných situačních kontextech.
Výstupy z učení:
odborné znalosti:
odborné dovednosti:
obecné způsobilosti:
- Odvozuje požadavky na schopnosti profesionálů vyplývající z aplikace principů NNEC;
- Vysvětluje principy podílející se na poznávání, rozhodování a jednání v náročných situacích, pod tlakem času a jiných faktorů, včetně rozhodování za nejistoty.
- Odvozuje zásady aplikace reflexe, zásady rozvoje a udržování psychofyzické a mentální kondice pro rozhodování a jednání;
- Popisuje způsoby využití potenciálu zátěže v přípravě sebe a jednotky.
- Rozpoznává neadekvátní reakce na zátěž a podporovat její efektivní zvládání u sebe, jednotlivců a skupin;
- Uplatňuje a vytváří adekvátní modely poznávání, rozhodování a jednání v měnících se situacích úloh;
- Rozlišuje a vytváří adekvátní informace a znalosti pro rozhodování a jednání.
- Je schopen vést sebe sama a podporovat týmovou spolupráci v jednotce při plnění úloh ve standardních, náročných a měnících se podmínkách;
- Je schopen samostatně rozhodovat v nových úlohách nebo měnících se souvislostech a vyvíjejícím se prostředí s přihlédnutím k širším důsledkům rozhodování pro tým a situaci mise;
- Je schopen pracovat s reflexí a užívat debriefing v týmu po zátěžových a mimořádných situacích.
Návaznost předmětu:
Předmět navazuje a rozvíjí na znalosti získané a vytvořené v předmětech psychologie, filosofie, management, leadership I. a praktické zkušenosti z vojensko odborné a speciální tělesné přípravy.
Podmínky úspěšného zakončení předmětu:
Podmínky úspěšného zakončení předmětu - zápočet: - Úspěšné vypracování znalostního testu.
- Vypracování seminární práce na téma Kognitivní disonance a její projevy v profesní praxi.
Základní literatura:
- STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie, druhé, přepracované vydání, Portál, Praha, 2009, ISBN 978-80-7367-638-4, The Original Title: Cognitive Psychology (second edition), Harcourt, Inc. 1999
- SALIGER.R., POKORNÝ, V., PINDEŠOVÁ, E., Kognitivní management. Brno: Univerzita obrany, 2010. 172 s. ISBN 978-80-7231-768-4
- SENGE, P. M. Pátá disciplína (teorie a praxe učící se organizace), Management Press, Praha, 2007, ISBN 978-80-7261
- KAHNEMAN, D. Myšlení rychlé a pomalé. Brno: Jan Melvin Publishing s.r.o., 2012. 542 s. ISBN 978-80-87270-42-4
- TALEB, N. N. Černá labuť (následky vysoce nepravděpodobných událostí), Paseka, Praha, 2011, 461 s. ISBN 978-80-7432-128-3.
- Mistr SUN: O Válečném umění, Maxima, Praha, 1999, ISBN 80-901333-5-5.
Doporučená literatura:
- PAULÍK, K. Psychologie lidské odolnosti Grada Publishing, a. s., Praha, 2010, ISBN 978-80-247-2959-6, 249 s.;
- KOUKOLÍK, F. JÁ o mozku, vědomí a sebeuvědomování, druhé, přepracoavné vydání, Karolinum, Praha, 2013, ISBN 978-80-246-2249-1, 223 s.,
- TOFFLER, A.; TOFFLEROVÁ, H. (2002). Válka a antiválka, Praha, Czechia: Dokořán a Argo.
- Informační analýza č. 1/2006 NETWORK ENABLED CAPABILITY, ŘeVD, Vyškov, 2006.
- Koncepce Network Enabled Capability (NEC) v ozbrojených silách ČR, MO ČR, Praha 2006.
- ZAPLETALOVÁ, P.; Nový, J. (2007). Nové jevy v činnosti ozbrojených sil – nárůst zapojení PMC a PSC do ozbrojených misí (Private Military Company, Privaty Security Company). Praha, Czechia: MOČR Vojenské rozhledy, 2007, roč. 16, zvláštní číslo, p. 139-144.
- TAVRISOVÁ, C., ARONSON, E., Chyby se staly (ale ne mou vinou), Dokořán, Praha, 2012, ISBN 978-80-7363-366-0
- GLADWELL, M. Mžik (Jak myslet bez přemýšlení) Dokořán, Praha, 2009, ISBN 978-80-7363-097-3;
- DLOUHÝ, M. a kolektiv, Krizová komunikace v zátěžových situacích, Univerzita Karlova, FTVS, Praha, 2014, ISBN 978-80-87647-12-7, 98 s.
- LEHRER, J. Jak se rozhodujeme Dokořán, Praha, 2010, ISBN 978-80-7363-281-6, 327 s.
- KOHOUTEK, T., ČERMÁK I., Psychologie katastrofické události Academia, Praha, 2009, 362 s., ISBN 978-80-200-1816-8
Tematický plán studia předmětu do úrovně každé vyučovací jednotky.
- Požadavky na voj. profesionála, velitele (koncepce NNEC, psychofyzická a mentální kondice), (2P).
- Vybrané přístupy kognitivních věd pro přípravu vojenských profesionálů a velitelů, (2P).
- Mysl, myšlení, aspekty procesů, poznávání a rozhodování, (2P).
- Mysl, myšlení, aspekty procesů, poznávání a rozhodování, (2C).
- Změna a zátěž jako přirozené aspekty profesního prostředí, (2P).
- Koncept užitečné změny a zátěže, psychofyzická a mentální zátěž, (2P).
- Efektivní rozhodování a jednání v náročných situacích, (2P).
- Efektivní rozhodování a jednání v náročných situacích, (2C)
- Psychologické aspekty rozhodování a jednání v situaci boje (asymetrie a nedostatek informací), (2P).
- Subtle skills, principy a metody udržování a regenerace psychofyzické a mentální kondice, (4C).
- Organizace individuálních kompetencí pro zvládání různých modů zátěže a stresu při řešení různých situací, (X- stream I – 6/C).
- Modely řešení problémů, rozhodování, jednání a vedení lidí a týmů v náročných podmínkách, (X- stream I – 4/C).
- Individuální a týmové zvládání náročných situací při řešení úloh nízké a vysoké komplexity, (X-stream I – 2/S).
- Závěrečný seminář - reflexe na téma kognitivní disonance, (2/S).
-