Osnova témat

  • Úvod

    Logo_barva

    Název předmětu:

    Andragogika

    Forma studia:

    prezenční

    Cíl předmětu:

    Cílem předmětu je seznámit studenty s podstatou edukace ve společnosti a v podmínkách resortu MO, resp. AČR.Objasnit specifika edukace ve vojenských podmínkách. Objasnit didaktické metody, formy a prostředky, které je možné při edukaci vojenských profesionálů používat. Naučit formulovat cíle edukce, objasnit rétorické zásady při provádění ppt prezentací, naučit zásady  technologie trvorby prezentací. Procvičit studenty v prezentaci odborného tématu, zpracovaného dle zadání.    

    Výstupy z učení:

    • odborné znalosti:
    • diskutuje zásady učení dospělých a jejich aplikaci do podmínek výchovy, vzdělávání a výcviku jednotek ozbrojených sil;
    • odborné dovednosti:
    • uplatňuje vhodné nástroje při usměrňování jednotlivců a týmů k naplnění stanovených cílů v běžných i zátěžových situacích;
    • aplikuje metody andragogiky při vedení podřízených, zejména při jejich výchově, vzdělávání a výcviku;
    • obecné způsobilosti:
    • je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory;
    • je schopen srozumitelně shrnout názory ostatních členů týmu;
    • je schopen plánovat, podporovat a řídit s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu;

    Návaznost předmětu:

    Předmět souvisí s výukou předmětu Psychologie a Mamagement I

    Podmínky úspěšného zakončení předmětu:

    • aktivní účast na seminářích
    • Zpracování semestrální práce na zadané téma v rozsahu 15-20 normostran (A4)
    • Prezentace a obhajoba závěrů semestrální práce

    • úspěšné absolvování didaktického testu

    Základní literatura:

    • BEDNAŘÍKOVÁ, I.  Kapitoly z andragogiky 1, 2. Olomouc: VUP, 2008.

    • BENEŠ, M. Andragogika. Praha : Grada, 2008. 135 s. ISBN 9788024725802.

    • HODNÝ, J., et al. Vybrané kapitoly z psychologie a pedagogiky. Brno : Vojenská akademie v Brně, 2001.
    • JAROŠ,V. a kol. Vojenský management. Brno: UO, 2012. ISBN 978-80-72-31-906-0.
    • PALÁN, Zdeněk. Základy andragogiky. Praha: Vysoká škola J.A. Komenského, 2003. 199 s. ISBN 80-86723-03-8.

    Doporučená literatura:

    • EVANGELU, Jaroslava Ester; SALIGER, Radomír. Manažerská komunikace a prezentace. [online]. Brno: Univerzita obrany, 2011.[cit. 2012-05-22]. Dostupné z: https://moodle.unob.cz/pluginfile.php/15270/mod_resource/content/1/komunikace.pdf
    • KOHOUT, J. Rétorika: Umění mluvit a jednat s lidmi. Praha: Management Press, 1995.
    • ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika. Jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2965-7.
    • NÖLKE, Claudia. Umění prezentace: jak přesvědčivě, srozumitelně a působivě prezentovat. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-9057-2.
    • PODLAHOVÁ, Libuše a kol. Didaktika pro vysokoškolské učitele. Praha: Grada, 2012. ISBN 987-80-247-4217-5.
    • PIFFL, Otto, VELEHRADSKÝ, Antonín. Psychologie a pedagogika v sociálním řízení vojsk. Praha: MOČR, 1993. ISBN 80-85469-43-X.
    • SLAVÍK, Milan a kol. Vysokoškolská pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 987-80-247-4054-6. 
  • Téma 1

    Úvod do studia předmětu, Edukace ve společnosti a v AČR

    Cílem tohoto tématu je seznámit studenty se základním pojmoslovím andragogiky, s výchovou a vzděláváním dospělých. Objasnit pojetí motivace v edukaci a význam sebevzdělávání personálu v resortu MO ČR.

    Rozsah: 2 hod. (2 hod. přednáška)

  • Téma 2

    Institucionální zabezpečení edukace a její plánování,Specifika edukace v AČR

    Cílem tohoto tématu je seznámit studenty se zásadami plánování edukace v AČR, objasnit místo institucí zabezpečující edukace příslušníků AČR, vymezit a objasnit specifika edukace ve vojenských podmínkách a formulovat edukační kompetence velitele.

    Rozsah: 4 hod. (2 hod. přednáška, 2 hod. cvičení)

  • Téma 3

    Didaktika edukace, Poznávání osobnosti v edukaci


    Cílem tohoto tématu je seznámit studenty s dikatickými zásadami v edukaci, cílem, obsahem, formami a prostředky edukace vojenských profesionálů. Nastínit základy pedagogické diagnostiky a její možnosti využití velitelem v praxi.

    Rozsah: 4 hod. (2 hod. přednáška, 2 hod cvičení)

  • Téma 4

    Metodická příprava pro edukaci

    Cílem tohoto tématu je seznámit studenty se základy efektivní komunikace, s faktory, které mají vliv na přípravu velitele na praktický výcvik, jeho fázemi a dále vymezit, jaké zásady by měl velitel dodržovat při zpracování písemné přípravy a při řízení procesu edukace.

    Rozsah: 8 hod. (4 hod. přednáška, 4 hod. cvičení)

  • Téma 5

    Závěrečný seminář

    Veřejná prezentace a obhajoba závěrů na předem zadané téma semestrální práce.

    Rozsah: 6 hod. (6 hod. seminář)