Osnova témat

  • Úvod

    Logo_barva

    reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0326

    Název předmětu:

    Veřejná ekonomika

    Forma studia:

    prezenční

    Cíl předmětu:

    Předmět rozšiřuje a aplikuje poznatky z oblasti obecné ekonomické teorie do podmínek veřejného sektoru. Absolvováním předmětu student získá schopnost diskutovat a objasňovat současné principy ekonomického rozhodování ve veřejném sektoru ve vazbě na společenskou odpovědnost rozhodovacích subjektů. Studium předmětu je zaměřeno na podstatu existence, fungování a poslání veřejného sektoru v podmínkách státu se smíšenou ekonomikou. Předmět se věnuje otázce rozsahu, struktury a financování veřejného sektoru. V předmětu jsou obajsňovány příčiny, dopady a problémy související s neefektivností veřejného sektoru. Přibližovány jsou rovněž základní opatření pro udržení a zvyšování efektivnosti vybraných odvětví veřejného sektoru.

    Výstupy z učení:

    • odborné znalosti:
    • hlavní vztahy a principy fungování veřejného sektoru s důrazem na zabezpečení základních funkcí státu;
    • faktory ovlivňující velikost a strukturu veřejného sektoru;
    • odborné dovednosti:
    • posoudit příčiny, dopady a problémy související s neefektivností veřejného sektoru;
    • navrhnou základní opatření pro udržení a zvyšování efektivnosti vybraných odvětví veřejného sektoru;
    • obecné způsobilosti:
    • posoudit možnosti využití ekonomické analýzy v podmínkách veřejného sektoru;

    Návaznost předmětu:

    Předchůdci předmětu:

    • Ekonomie I

    Na předmět navazují:

    • Ekonomika obrany a bezpečnosti
    • Řízení zdrojů v ozbrojených silách

    Podmínky úspěšného zakončení předmětu:

    • Skupinový projekt a jeho obhajoba a závěrečná zkouška. Skupinový projekt by byl zaměřen na základní charakteristiku některé z oblastí veřejné ekonomiky v ČR případně v zahraničí.
    • Závěrečná zkouška formou ústního přezkoušení nebo písemného testu prokáže, zda student naplnil deklarované výstupy z učení.

    Základní literatura:

    • HYMAN, David. N. Public Finance. North Carolina: Cengage Learning, North Carolina State University, 2011. 808 s. ISBN-13: 978-0-538-75446-0.
    • PEKOVÁ, J., PILNÝ, J., JETMAR, M. Veřejný sektor – řízení a financování. Praha: Wolters Kluwer, 2012. 482 s. ISBN 978-80-7357-936-4.
    • REKTOŘÍK, J. a kol. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. Praha: Ekopress, 2007. 309 s. ISBN 978 80-8692-929-3.
    • STRECKOVÁ, Y., MALÝ, I. Veřejná ekonomie pro školu i praxi. Praha: Management Press, 1998. 245 s. ISBN 978-80-5647-2.

    Doporučená literatura:

    • PEKOVÁ, J. Veřejné finance: Teorie a praxe v ČR. Praha: Wolters Kluwer, 2012. 642 s. ISBN 978 80 7357 698-1.
    • STIGLITZ, Joseph. E. Economics of the Public Sector. New York/London: W.W. Norton and Company, 2000. 823 s. ISBN 978-0-393-96651-0.
    • OCHRANA, F., PAVEL, J., VÍTEK, L. Veřejný sektor a veřejné finance. Praha: Grada, 2010. 261 s. ISBN 978 80-247-3228-2.
  • Téma 1

    Úvod do veřejné ekonomie a veřejné ekonomiky

    Seznamuje studenta s rozsahem veřejného sektoru, ukazuje jeho interakci s ostatními částmi národního hospodářství a umožňuje nahlédnout studentovi do předmětu zkoumání veřejné ekonomie jako takové.

    Cílem tohoto tématu je pochopení podstaty fungování veřejné ekonomiky (veřejného sektoru) s důrazem na vymezení základních oblastí zkoumání veřejné ekonomie a problémů, které jsou předmětem jejího zkoumání.

    Studenti po seznámení se s tímto tématem budou:

    Znát:

        • definice pojmů veřejný sektor, veřejná ekonomika a veřejná ekonomie;

        • předmět a objekt zkoumání vědní disciplíny „Veřejná ekonomie“; 

        • jednotlivé subdisciplíny vědní disciplíny „Veřejná ekonomie“.

    Umět:

        • vymezit vztah mezi veřejným sektorem a národním hospodářstvím;

        • vysvětlit míru ovlivňování života jednotlivce ze strany veřejného sektoru;

        • objasnit charakter vztahu mezi veřejným a soukromým sektorem národního hospodářství.

    Schopni:

        • analyzovat, které oblasti národního hospodářství je možno považovat za součást veřejného sektoru;

        • argumentovat nezbytnost rozvoje zkoumání v oblasti veřejné ekonomiky (veřejného sektoru).

  • Téma 2

    Poslání, struktura a příčiny existence veřejného sektoru I

    Cílem tohoto tématu je pochopení podstaty fungování veřejné ekonomiky (veřejného sektoru) s důrazem na vymezení jejího poslání a příčin existence.

    Studenti po seznámení se s tímto tématem budou:

     Znát:

        • poslání a příčiny existence veřejného sektoru

    Umět:

        • klasifikovat jednotlivé důvody existence veřejného sektoru

    Schopni:

        • analyzovat a popsat míru objektivity a subjektivity existence a rozsahu veřejného sektoru.

  • Téma 3

    Poslání, struktura a příčiny existence veřejného sektoru II

    Cílem tohoto tématu je pochopení podstaty fungování veřejného sektoru s důrazem na vymezení jeho struktury s využitím teorie statků a teorie potřeb.

    Studenti po seznámení se s tímto tématem budou:

    Znát:

        • podstatu teorie potřeb

        • strukturu veřejného sektoru

    Umět:

        • uvést který typy statků jsou produkovány v jednotlivých odvětích veřejného sektoru a které potřeby jsou jimi uspokojovány,

    Schopni:

        • analyzovat, ekonomickou podstatu spotřeby jednotlivých statků produkovaných v ekonomice;

        • argumentovat nezbytnost akceptování specifického charakteru produkce a spotřeby ekonomických statků.

  • Téma 4

    Financování veřejného sektoru I

    Téma objasňuje zdroje a finanční vztahy jak vně (získávání zdrojů pro činnost veřejného sektoru), tak uvnitř veřejného sektoru (alokace zdrojů mezi jednotlivá odvětví veřejného sektoru).

    Cílem tohoto tématu je objasnění finanční podstaty veřejného sektoru. Dále bude vysvětleno, z jakých zdrojů aktivity realizované uvnitř veřejného sektoru je možné financovat.

    Studenti po seznámení se s tímto tématem budou:

    Znát:

        • funkce a principy vzniku veřejných financí

        • základní charakteristiky daňové soustavy

        • základní klasifikaci daní

        • podstatu veřejné volby

        • základní formy demokracie a způsoby rozhodování

    Umět:

        • zdůvodnit význam a potřebnost veřejných financí

        • vymezit omezení spojené s tvorbou veřejných financí

        • umět uvést vztahy mezi efektivností a spravedlností daňového systému

    Schopni:

        • analyzovat strukturu veřejných financí;

        • argumentovat různé způsoby financování a zabezpečování  veřejných služeb.

  • Téma 5

    Financování veřejného sektoru II

    Téma objasňuje zdroje a finanční vztahy jak vně (získávání zdrojů pro činnost veřejného sektoru), tak uvnitř veřejného sektoru (alokace zdrojů mezi jednotlivá odvětví veřejného sektoru).

    Cílem tohoto tématu je objasnění finanční podstaty veřejného sektoru. Dále bude vysvětleno, z jakých zdrojů aktivity realizované uvnitř veřejného sektoru je možné financovat.

    Studenti po seznámení s tímto tématem budou:

    Znát:

        • strukturu veřejných rozpočtů,

        • obsah teorie více jednotkových financí

    Umět:

        • uvést a vysvětlit základní charakteristiky příjmové a výdajové stránky veřejných rozpočtů,

        • vysvětlit podstatu vzniku více jednotkových financí.

    Schopni:

        • objasnit příčiny základních problémů veřejných financí a rozpočtů;

        • odůvodnit nutnost vzniku více jednotkových financí.
  • Téma 6

    Efektivnost veřejného sektoru a veřejných výdajů I

    Téma nastiňuje základní problém existence a fungování odvětví veřejného sektoru a tím je dosahování a především hodnocení a zvyšování alokační a provozní efektivnosti veřejného sektoru jako celku, tak jeho jednotlivých odvětví a organizací.

    Znalost problémů efektivní alokace zdrojů ve veřejném sektoru umožní studentům pochopit specifika managementu ve veřejném sektoru a problémy s dosahování efektivního, hospodárného a účelného využívání veřejných zdrojů, tyto znalosti by měl mít každý manažer působící ve veřejném sektoru, zároveň jsou však užitečné i pro řídící pracovníky firem soukromého sektoru, jednak z důvodu znalosti procesů u organizací, které mohou být jejich partnerem, ale mohou i přímo ovlivňovat fungování těchto soukromých firem.

    Cílem tohoto tématu je seznámení studentů se základními fakty souvisejícími s dosahováním efektivní alokace nejen finančních zdrojů ve veřejném sektoru.

    Studenti po seznámením se s tímto tématem budou:

    Znát:

      • základní podmínky potřebné pro zajištění efektivní alokace zdrojů ve veřejném sektoru

      • základní faktory zvyšující efektivnost organizací veřejného sektoru

    Umět:

      • posoudit nakolik dané odvětví nebo organizace veřejného sektoru naplňuje podmínky efektivnosti

      • navrhnout zlepšení fungování organizace veřejného sektoru na základě aplikace faktorů efektivnosti.

    Schopni:

      • vysvětlit základní rozdíly v efektivnosti ve veřejném a tržním sektoru.

  • Téma 7

    Efektivnost veřejného sektoru a veřejných výdajů II

    Téma nastiňuje základní problém existence a fungování odvětví veřejného sektoru a tím je dosahování a především hodnocení a zvyšování alokační a provozní efektivnosti veřejného sektoru jako celku, tak jeho jednotlivých odvětví a organizací.

    Znalost problémů efektivní alokace zdrojů ve veřejném sektoru umožní studentům pochopit specifika managementu ve veřejném sektoru a problémy s dosahování efektivního, hospodárného a účelného využívání veřejných zdrojů, tyto znalosti by měl mít každý manažer působící ve veřejném sektoru, zároveň jsou však užitečné i pro řídící pracovníky firem soukromého sektoru, jednak z důvodu znalosti procesů u organizací, které mohou být jejich partnerem, ale mohou i přímo ovlivňovat fungování těchto soukromých firem.

    Cílem tohoto tématu je seznámení studentů s možnostmi objektivizace rozhodování o alokaci zdrojů v rámci veřejného sektoru. Studenti budou uvedení do problematiky aplikace ekonomické analýzy ve specifických podmínkách jednotlivých odvětví veřejného sektoru. Studenti budou v obecné rovině seznámeni s problematikou hodnocení užitků a nákladů spojených s realizací veřejných projektů.

    Studenti po seznámení se s tímto tématem budou:

    Znát:

      • důvody pro aplikaci ekonomické analýzy v podmínkách veřejného sektoru,
      • základní klasifikaci ekonomických analýz využitelných v podmínkách veřejného sektoru,
      • základní faktory zvyšující efektivnost organizací veřejného sektoru

    Umět:

      • klasifikovat náklady a užitky plynoucí z různých typů veřejných projektů,
      • aplikovat v obecné rovině analýzu nákladů a užitků do vybraného odvětví veřejného sektoru.

    Schopni:

      • v základních krocích popsat, jakým způsobem bude možné ocenit nehmotné náklady a užitky plynoucí z veřejných projektů,
      • vysvětlit překážky, které brání širšímu využití ekonomické analýzy do podmínek veřejného sektoru.

  • Téma 8

    Ekonomika bloku společenských potřeb (Ekonomika vnější bezpečnosti)

    Téma  se podrobně věnuje jednotlivým odvětvím veřejného sektoru, které přímo nebo nepřímo zabezpečují nebo ovlivňují zajištění interní a externí bezpečnosti státu. Studenti budou znát základní souvislosti struktury, řízení, financování a efektivnosti odvětví jako armáda, policie a soudy.

    Cílem tohoto tématu je popis řízení a ekonomiky těch odvětví národního hospodářství, které uspokojují společenské potřeby a vytváří základní předpoklady pro fungování společnosti a národního hospodářství samotného. Nízká míra ochrany státu před externími i interními riziky působící na jeho celkovou stabilitu, ať už právní či ekonomickou a díky tomu může dojít ke snížení míry investic nebo k neuskutečnitelnosti ekonomických aktivit. Z tohoto důvodu mají tato odvětví velmi důležité postavení.  Jedná se o bezpečnost (obrana, policie) a justici.

    Studenti po seznámení se s tímto tématem budou:

    Znát:

      • definici a charakter poskytovaného statku (obrana),
      • faktory ovlivňující vztah společnosti a armády.

    Umět:

      • klasifikovat modely zabezpečení a formy financování obrany,
      • vysvětlit eliminaci trhu z poskytování těchto služeb,
      • analyzovat současný stav armády,
      • vysvětlit důležitost realizace veřejné kontroly v odvětvích tvořící blok společenských potřeb (obrana).

    Schopni:

      • popsat systém financování a strukturální uspořádání Armády ČR,
      • vymezit ekonomické dopady poskytování daných statků (ekonomický význam společenských potřeb pro společnost - ekonomické vyjádření užitečnosti obrany, vnitřní bezpečnosti a spravedlnosti a právního řádu)
      • vysvětlit vztah mezi společností ozbrojenými silami, policií a justicí

  • Téma 9

    Ekonomika bloku společenských potřeb (Ekonomika vnitřní bezpečnosti)

    Téma se podrobně věnuje jednotlivým odvětvím veřejného sektoru, které přímo nebo nepřímo zabezpečují nebo ovlivňují zajištění interní a externí bezpečnosti státu. Studenti budou znát základní souvislosti struktury, řízení, financování a efektivnosti odvětví jako armáda, policie a soudy.

    Cílem tohoto tématu je popis řízení a ekonomiky těch odvětví národního hospodářství, které uspokojují společenské potřeby a vytváří základní předpoklady pro fungování společnosti a národního hospodářství samotného. Nízká míra ochrany státu před externími i interními riziky působící na jeho celkovou stabilitu, ať už právní či ekonomickou a díky tomu může dojít ke snížení míry investic nebo k neuskutečnitelnosti ekonomických aktivit. Z tohoto důvodu mají tato odvětví velmi důležité postavení.  Jedná se o bezpečnost (obrana, policie) a justici.

    Studenti po seznámení se s tímto tématem budou:

    Znát:

      • definici a charakter poskytovaného statku (vnitřní bezpečnost),

      • faktory ovlivňující vztah společnosti a policie

      • faktory ovlivňující vývoj a úroveň kriminality.

    Umět:

      • klasifikovat modely zabezpečení a formy financování vnitřní bezpečnosti (policie),

      • vysvětlit eliminaci trhu z poskytování těchto služeb,

      • analyzovat současný stav na úseku vnitřní bezpečnosti (policie),

      • vysvětlit důležitost realizace veřejné kontroly v odvětvích tvořící blok společenských potřeb (policie).

    Schopni:

      • popsat systém financování a strukturální uspořádání Police ČR,

      • vymezit ekonomické dopady poskytování daných statků (ekonomický význam společenských potřeb pro společnost - ekonomické vyjádření užitečnosti, vnitřní bezpečnosti),

      • vysvětlit vztah mezi společností a organizacemi zajišťující vnitřní bezpečnost (policie, vězeňská služba, zpravodajské služby, justiční stráž).

     

  • Téma 10

    Ekonomika bloku společenských potřeb (Ekonomika justice)

    Téma  se podrobně věnuje jednotlivým odvětvím veřejného sektoru, které přímo nebo nepřímo zabezpečují nebo ovlivňují zajištění interní a externí bezpečnosti státu. Studenti budou znát základní souvislosti struktury, řízení, financování a efektivnosti odvětví jako armáda, policie a soudy.

    Cílem tohoto tématu je popis řízení a ekonomiky těch odvětví národního hospodářství, které uspokojují společenské potřeby a vytváří základní předpoklady pro fungování společnosti a národního hospodářství samotného. Nízká míra ochrany státu před externími i interními riziky působící na jeho celkovou stabilitu, ať už právní či ekonomickou a díky tomu může dojít ke snížení míry investic nebo k neuskutečnitelnosti ekonomických aktivit. Z tohoto důvodu mají tato odvětví velmi důležité postavení.  Jedná se o bezpečnost (obrana, policie) a justici.

    Studenti po seznámení se s tímto tématem budou:

    Znát:

      • definici a charakter poskytovaného statku (spravedlnost - justice),

      • faktory ovlivňující vztah společnosti a justice.

    Umět:

      • klasifikovat modely zabezpečení a formy financování justice (soudy a vězeňství),

      • vysvětlit eliminaci trhu z poskytování těchto služeb,

      • analyzovat současný stav justice,

      • vysvětlit způsob realizace veřejné kontroly v odvětvích tvořící blok společenských potřeb (justice).

    Schopni:

      • popsat systém financování a strukturální uspořádání Justice ČR (soudy a vězenství),

      • vymezit ekonomické dopady poskytování daných statků (ekonomický význam společenských potřeb pro společnost - ekonomické vyjádření užitečnosti spravedlnosti a právního řádu)

      • vysvětlit vztah mezi společností a justicí

     

  • Téma 11

    Ekonomika bloku odvětví rozvoje člověka (Ekonomika školství)

    Téma umožňuje, aby studenti znali širší rámec fungování veřejného sektoru a ekonomiky dalších odvětví a organizací v nich působících. Jedná se odvětví, která výrazným způsobem určují podmínky pro kultivaci lidského potenciálu. Nejen kvantita, ale především kvalita lidského kapitálu jsou v posledních letech určující pro zajištění konkurence schopnosti národní ekonomiky v globalizovaném světě a zároveň se stává a nadále bude zásadním faktorem ekonomického růstu národní ekonomiky.

    Cílem tohoto tématu je popis řízení a ekonomiky těch odvětví národního hospodářství, které uspokojují individuální potřeby. Z pohledu hodnocení významnosti těchto odvětví, cílem je ukázat na jejich tzv. zdrojový charakter, který souvisí se schopností kultivace lidského potenciálu, který se pak následně stává jednak předpokladem a zároveň zdrojem ekonomického růstu a rozvoje. Akcent je tedy kladen na multiplikativní charakter odvětví, jako je školství, tělesná výchova a sport, zdravotnictví, kultura, církve a náboženské společnosti.

    Jako dílčí cíle můžeme považovat:
    1. objasnění poslání, cílů a funkcí odvětví rozvoje člověka – odvětví školství;
    2. seznámí se specifiky řízení, rozpočtování a financování tohoto odvětví;
    3. popis základních příčin tendencí tohoto odvětví k neefektivnosti.

    Studenti po seznámení se s tímto tématem budou:

    OBECNĚ VE VZTAHU KE VŠEM ODVĚVÍM

    • znát charakter a typ statků produkovaných jednotlivými odvětvími

    • umět definovat charakter a typ potřeb uspokojovaných jednotlivými statky produkovanými v jednotlivých odvětvích

    • umět odůvodnit výdaje do jednotlivých odvětví

    • schopni odpovědět na otázku, proč dochází k zásahům ze strany státu při zabezpečování jednotlivých statků

    • schopni analyzovat stav odvětví a úroveň efektivnosti produkce jednotlivých statků

    KONKRÉTNĚ K JEDNOTLIVÝM ODVĚTVÍM

    • znát rozdíly mezi modely vzdělávacích soustav

    • umět uvést klady a zápory investičního přístupu ke vzdělání

    • schopni pomocí schématu vysvětlit systém financování vzdělávacích služeb v ČR

    • schopni argumentovat výhody a nevýhody normativního a institucionálního financování ve školství

  • Téma 12

    Ekonomika bloku odvětví rozvoje člověka (Ekonomika zdravotnictví)

    Téma  umožňuje, aby studenti znali širší rámec fungování veřejného sektoru a ekonomiky dalších odvětví a organizací v nich působících. Jedná se odvětví, která výrazným způsobem určují podmínky pro kultivaci lidského potenciálu. Nejen kvantita, ale především kvalita lidského kapitálu jsou v posledních letech určující pro zajištění konkurence schopnosti národní ekonomiky v globalizovaném světě a zároveň se stává a nadále bude zásadním faktorem ekonomického růstu národní ekonomiky.

    Cílem tohoto tématu je popis řízení a ekonomiky těch odvětví národního hospodářství, které uspokojují individuální potřeby. Z pohledu hodnocení významnosti těchto odvětví, cílem je ukázat na jejich tzv. zdrojový charakter, který souvisí se schopností kultivace lidského potenciálu, který se pak následně stává jednak předpokladem a zároveň zdrojem ekonomického růstu a rozvoje. Akcent je tedy kladen na multiplikativní charakter odvětví, jako je školství, tělesná výchova a sport, zdravotnictví, kultura, církve a náboženské společnosti.

    Jako dílčí cíle můžeme stanovit:

    1. objasnění poslání, cílů a funkcí odvětví rozvoje člověka – odvětví zdravotnictví;

    2. seznámí se specifiky řízení, rozpočtování a financování tohoto odvětví;

    3. popis základních příčin tendencí tohoto odvětví k neefektivnosti.

    Studenti po seznámení se s tímto tématem budou:

    OBECNĚ VE VZTAHU KE VŠEM ODVĚVÍM

    • znát charakter a typ statků produkovaných jednotlivými odvětvími

    • umět definovat charakter a typ potřeb uspokojovaných jednotlivými statky produkovanými v jednotlivých odvětvích

    • umět odůvodnit výdaje do jednotlivých odvětví

    • schopni odpovědět na otázku, proč dochází k zásahům ze strany státu při zabezpečování jednotlivých statků

    • schopni analyzovat stav odvětví a úroveň efektivnosti produkce jednotlivých statků

    KONKRÉTNĚ K JEDNOTLIVÝM ODVĚTVÍM

    • znát rozdíly mezi modely zdravotnictví

    • umět uvést klady a zápory jednotlivých přístupů k poskytování zdravotních služeb

    • schopni pomocí schématu vysvětlit systém financování zdravotních služeb v ČR

    • schopni argumentovat výhody a nevýhody jednotlivých modelů financování zdravotních služeb.

       

  • Téma 13

    Ekonomika bloku odvětví rozvoje člověka (Ekonomika kultury)

    Téma umožňuje, aby studenti znali širší rámec fungování veřejného sektoru a ekonomiky dalších odvětví a organizací v nich působících. Jedná se odvětví, která výrazným způsobem určují podmínky pro kultivaci lidského potenciálu. Nejen kvantita, ale především kvalita lidského kapitálu jsou v posledních letech určující pro zajištění konkurence schopnosti národní ekonomiky v globalizovaném světě a zároveň se stává a nadále bude zásadním faktorem ekonomického růstu národní ekonomiky.

    Cílem tohoto tématu je popis řízení a ekonomiky těch odvětví národního hospodářství, které uspokojují individuální potřeby. Z pohledu hodnocení významnosti těchto odvětví, cílem je ukázat na jejich tzv. zdrojový charakter, který souvisí se schopností kultivace lidského potenciálu, který se pak následně stává jednak předpokladem a zároveň zdrojem ekonomického růstu a rozvoje. Akcent je tedy kladen na multiplikativní charakter odvětví, jako je školství, tělesná výchova a sport, zdravotnictví, kultura, církve a náboženské společnosti.

    Jako dílčí cíle můžeme stanovit:

    1. objasnění poslání, cílů a funkcí odvětví rozvoje člověka – odvětví kultury;

    2. seznámí se specifiky řízení, rozpočtování a financování tohoto odvětví;

    3. popis základních příčin tendencí tohoto odvětví k neefektivnosti.

    Studenti po seznámení se s tímto tématem budou:

    OBECNĚ VE VZTAHU KE VŠEM ODVĚVÍM

    • znát charakter a typ statků produkovaných jednotlivými odvětvími

    • umět definovat charakter a typ potřeb uspokojovaných jednotlivými statky produkovanými v jednotlivých odvětvích

    • umět odůvodnit výdaje do jednotlivých odvětví

    • schopni odpovědět na otázku, proč dochází k zásahům ze strany státu při zabezpečování jednotlivých statků

    • schopni analyzovat stav odvětví a úroveň efektivnosti produkce jednotlivých statků

     KONKRÉTNĚ K JEDNOTLIVÝM ODVĚTVÍM

    • znát rozdíly mezi modely vztahu státu ke kultuře

    • umět uvést klady a zápory poskytování kulturních statků tržním, polo tržním nebo netržním způsobem

    • schopni pomocí schématu vysvětlit ekonomický model kultury

    • schopni argumentovat multiplikativní efekty kulturních organizací, produkcí a zařízení..