Osnova témat
-
Název předmětu:
Lidské zdroje na trhu práce
Forma studia:
prezenční
Cíl předmětu:
Cílem je přestavení sociální politiky a trhu práce v EU a ČR.
Výstupy z učení:
- odborné znalosti:
- popíše Národní soustavu kvalifikací;
- odvodí problematiku uznávání výsledků dalšího vzdělávání a odborné kvalifikace;
- objasňuje sociální politiku a trh práce v EU a ČR;
- popisuje aktivní a pasivní politiku zaměstnanosti;
- odborné dovednosti:
- posuzuje trh práce se všemi důsledky (ekonomický, sociální, psychologický);
- aplikuje teoretický rámec problematiky na činnosti řízení lidských zdrojů;
- obecné způsobilosti:
- je schopen plánovat, podporovat a řídit s využitím teoretických poznatků oboru
a odpovědně rozhodovat v nových nebo měnících se souvislostech sociální politiky
a trhu práce;
Návaznost předmětu:
Předchůdci předmětu:
- Řízení a rozvoj lidských zdrojů
Podmínky úspěšného zakončení předmětu:
- Obhajoba seminární práce
Základní literatura:
- DVOŘÁKOVÁ, Z. a kol. Management lidských zdrojů. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2007. ISBN 978-80-7179-893-4.
- KOTÝNKOVÁ, M. Trh práce na přelomu tisíciletí. 1. vydání. Praha: VŠE Praha, 2006. ISBN 80-245-1149-5.
- BUCHTOVÁ, B a kol. Nezaměstnanost, psychologický, ekonomický a sociální problém. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-9006-8.
- BROŽOVÁ, D. Společenské souvisosti na trhu práce. 1. vydání. Praha: Slon, 2003. ISBN 80-86429-16-4.
- Metodika tvorby hodnotících standardů pro dílčí kvalifikaci. Praha: Národní ústav pro odborného vzdělávání. 2007.
- Systém přenosu kreditů ve vztahu k národní soustavě kvalifikací. Praha: Národní ústav pro odborné vzdělávání. 2007.
- Informace o evropských kvalifikačních systémech. Praha: Národní ústav pro odborné vzdělávání. 2005.
- ARMSTRONG, M. Řízení lidských zdrojů. 10. vydání. Praha : Grada, 2007. ISBN 80-247-0469-2-X autorský kolektiv Personalistika 2009-2010.
- KOUBEK, J. Řízení lidských zdrojů. Základy moderní personalistiky. 4. vydání. Praha : Management Press, 2007. ISBN 978-807261-168-3.
- Evropský rámec kvalifikací (EQF) pro celoživotní učení. Praha: Národní ústav pro odborné vzdělávání. 2005.
- KARÁSEK, Z., BALCAR, J. Koncept národní zprávy k předvídání a řízení strukturálních změn Česká republika, 2009. (Zveřejněno na http://www.socr.cz/ass.
- Budoucí potřeby znalostí a dovedností v Evropě. Praha: Dům zahraničních služeb MŠMT pro centrum Euroquidance, 2009, 35 s. ISBN 978-80-87335-02-4.
- Czesaná, Věra. Další vzdělávání v ČR.Praha: Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání. 2006, 33 s. ISBN 80-86728-37-4.
- ČSÚ. Mezinárodní klasifikace vzdělání. 2008. ISBN 978-80-250-1742-5.
- DANIELOVÁ, l. LINHARTOVÁ, D. FEJFAROVÁ, H. Celoživotní vzdělávání v podmínkách EU. Brno: Mendlova univerzita v Brně. 2012. 278 s. ISBN 978-80-210-5872.
- JURKOVIČOVÁ, P. Přístup k osobám se specifickými potř. v zemích EU z pohledu vzdělávání dospělých.1. vyd. Olomouc: UP, 2008. 110 s. ISBN 978-80-244-2102-5.
Doporučená literatura:
-
Vzdělávací cíl: Seznámit studenty s Lisabonskou strategií, s růstem nároků na pracovní sílu, flexibilitou na pracovních trzích. Vysvětlit národní program reforem ČR, makroekonomické souvislosti na trhu práce.
Rozsah hodin: 2 přednášky.
-
Vzdělávací cíl: Seznámit studenty se základními pojmy sociální politiky. Vysvětlit aktéry, funkce, principy, nástroje sociální politiky. Pojednat o vývoji sociální politiky a faktorech, které ji ovlivňují.
Rozsah hodin: 2 přednášky, 2 cvičení.
-
Vzdělávací cíl: Seznámit studenty s nezaměstnaností, jejími příčinami, druhy a formami.
Rozsah hodin: 2 přednášky, 2 cvičení.
-
Vzdělávací cíl: Seznámit studenty s legislativou a s institucemi zabezpečující podporu, pomoc a poradenství při ztrátě zaměstnání. Seznámit studenty s nástroji aktivní politiky zaměstnanosti. Vysvětlit rozdíl mezi aktivní a pasivní politikou zaměstnanosti, seznámit s projekty Evropského sociálního fondu.
Rozsah hodin: 2 přednášky, 2 cvičení.
-
Vzdělávací cíl: Seznámit studenty s psychologickým, sociálním a ekonomickým důsledkem nezaměstnanosti.
Rozsah hodin: 2 přednášky, 2 cvičení.
-
Vzdělávací cíl: Seznámit studenty s národní soustavou kvalifikací. Vysvětlit podstatu, k čemu slouží, jaké instituce ji vytvořily a dále rozšiřují, jak se uplatňují evropské nástroje a sociální partnerství.
Rozsah hodin: 2 přednášky, 2 cvičení.
-
Vzdělávací cíl: Seznámit studenty s historií i se současnou vzdělávací politikou EU, s cíli, prioritami a budoucností vzdělávací politiky. Vysvětlit nástroje evropské mobility.
Rozsah hodin: 2 přednášky, 2 cvičení.
-
Vzdělávací cíl: Seznámit studenty s historickým přehledem školského systému, institucionální podporou, vzdělávacím systémem v ČR a některými alternativními systémy vzdělávání. Vysvětlit důležitost součinnosti vzdělávání a trhem práce v ČR.
Rozsah hodin: 2 přednášky, 2 cvičení.
-
Vzdělávací cíl: Seznámit studenty s Integrovaným systémem typových pozic jeho vývojem a institucemi zabezpečujícími jeho tvorbu, aktualizaci a další vývoj. Vysvětlit jednotlivé moduly a možnosti využití pro personální praxi.
Rozsah hodin: 2 přednášky, 2 cvičení.
-
Vzdělávací cíl: Naučit se prezentovat a obhajovat závěry seminární práce.
Rozsah hodin: 2 semináře.