Osnova témat
-
reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0326
Název předmětu:
Organizační chování
Forma studia:
Cíl předmětu:
Studium v předmětu je zaměřeno na pochopení a zvládnutí znalostí a praktických dovedností pro studium, analýzu, interpretaci a ovlivňování chování lidí ve vojenských i nevojenských organizacích pro dosažení cílů organizací a jejich efektivnosti.
Výstupy z učení:
Absolvováním předmětu student získává následující odborné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti: - odborné znalosti:
-
Charakterizuje principy utváření a fungování organizací a základní procesy ovlivňující jejich existenci (komunikaci, moc, rozhodování). Umí vysvětlit terminologii, klasifikaci, teorie a modely ovlivňování jedinců, pracovních skupin a vojenských organizací - jednotek a možnosti jejich využití.
-
Umí popsat historické a sociální souvislosti vzniku a fungování organizací. Umí prezentovat teorii leadershipu a její vztah k praxi velení a řízení.
-
Umí srovnávat styly, metody a techniky řízení lidí s ohledem na jejich přednosti a nedostatky. Zná strukturu osobnosti člověka.
-
Zdůvodňuje přístupy k řízení organizace a jejich aplikaci u vojenských jednotek.
- odborné dovednosti:
-
Dokáže aplikovat poznatky organizačního chování, aplikované sociologie a psychologie, managementu a andragogiky při vedení podřízených, zejména při jejich výchově, vzdělávání a výcviku. Aplikuje základní nástroje vědeckého výzkumu a umí je využívat v organizačním prostředí.
- Řídí opatření k předcházení konfliktům uvnitř jednotky, řídí adaptaci lidí. Identifikuje možné zdroje a příčiny konfliktních situací a navrhuje vhodné způsoby jejich řešení. Využívá znalosti prvků osobnosti člověka k jejímu efektivnímu ovlivňování.
- obecné způsobilosti:
-
Je schopen samostatně a odpovědně rozhodovat v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům rozhodování.
- Je schopen dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezit zadání pro odborné činnosti, koordinovat je, a nést konečnou odpovědnost za jejich výsledky i v kontextu působení organizační kultury.
Návaznost předmětu:
Tento předmět navazuje na studium v předmětech Psychologie, Sociologie, Andragogika, Management, Manažerské rozhodování, Leadership, Řízení zdrojů v ozbrojených silách.
Podmínky úspěšného zakončení předmětu:
Didaktický test, odborná (případová) studie a její obhajoba s využitím prezentace - projektová výuka. Ústní závěrečná zkouška.
Základní literatura:
-
ADAIR, J. Leadership. Učte se od velkých vůdců. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1256-X.
-
BEDRNOVÁ, E., NOVÝ, I. Psychologie a sociologie řízení. 2. rozš. vyd. Praha: Management Press, 2004. ISBN 80-7261-064-3.
-
BĚLOHLÁVEK, F. Organizační chování. 1. Vyd. Olomouc: Rubico, 1996. 343s. ISBN 80-85839-09-1.
-
CEJTHAMR, V., DĚDINA, J. Management a organizační chování. Praha: Grada Publishing, 2010, 344 s. ISBN978-80-247-3348-7.
-
TURECKIOVÁ, M. Organizační chování. Praha: Univerzita J. A. Komenského, 2009, 101 s. ISBN 978-80-86723-66-2.
-
VEBER, J. a kol. Management. Základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a perspektiva. Praha: Management Press, 2009, 734 s. ISBN 978-80-7261-200-0.
Doporučená literatura:
-
ADAIR, J. Vytváření efektivních týmů. Praha: Management Press, 1994. ISBN 80-85603-70-5.
-
ARMSTRONG, M. Management a leadership. Praha: Grada, 2008. 268 s. ISBN 978-80-247-2177-4.
-
BELBIN, R. M. Týmové role v práci. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR, a. s., 2012. 172 s. ISBN 978-80-7357-892-3.
-
BĚLOHLÁVEK, F. Osobní kariéra. Praha: Grada, 1994. 112 s. ISBN 80-7169-083-X.
-
BĚLOHLÁVEK, F. Řízení lidských zdrojů. 1.vyd. Olomouc: UP, 1994. 150 s. ISBN 80-7067-447-4.
-
ČAKRT, M. Řízení konfliktů a konflikty v řízení. Praha: Management Press, 1999.
-
DĚDINA, J., ODCHÁZEL, J. Management a moderní organizování firmy. Praha: Grada Publishing, 2007, 324 s. ISBN 978-80-247-2149-1.
-
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993.
-
ĎURIŠ, J., ĎURIŠOVÁ, P. Sociologie podniku a organizace. Studijní text pro distanční vzdělávání. 1. vyd. Vyškov: VVŠ PV, 2002. ISBN 80-7231-097-6.
-
HOFSTEDE, G., HOFSTEDE, G. J. Kultury a organizace: Software lidské mysli. Praha: Linde, 2007. 335 s. ISBN 80-86131-70-X.
-
KOONTZ, H., WEIHRICH, H. Management. Praha: Victoria Publishing, 1993. ISBN 80-85605-45-7.
-
KUBEŠ, M., SPILLEROVÁ, D., KURNICKÝ, R. Manažerské kompetence. Způsobilosti výjimečných manažerů. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004.
-
NOVÝ, I., SURYNEK, A. Sociologie pro ekonomy a manažery. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2002. s. 192. ISBN 80-247-0384-X.
-
PLAMÍNEK, J. Vedení lidí, týmů a firem. Praktický atlas managementu. 2. přepr. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 180 s. ISBN 80-247-1092-7.
-
PLAMÍNEK, J., FIŠER, R. Řízení podle kompetencí. 1.vyd. Praha: Grada Publishing., 2005.
-
STÝBLO, J. Leadership v organizaci. Praha: Ústav práva a právní vědy, o.p.s., 2013. ISBN 978-80-905247-5-0.
-
STÝBLO, J. Leadership. Realita nebo vize. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2012. ISBN 978-80-7431-105-5.
-
URBAN, J. Řízení lidí v organizaci. Personální rozměr managementu. 1. vyd. Praha: ASPI Publishing, s.r.o., 2003. 300 s. ISBN 80-86395-46-4.
-
-
Úvod do studia organizačního chování
Vzdělávací cíl:
Vysvětlit studentům obor zkoumání organizačního chování, místo této disciplíny v systému věd. Objasnit studentům základní požadavky na zpracování případové studie, seznámit je se základní studijní literaturou a požadavky ke zkoušce.
-
-
Rozvoj poznání v organizačním chování
Vzdělávací cíl:
Vysvětlit místo organizačního chování v systému věd, objasnit základní možnosti využití nástrojů vědeckého výzkumu v organizačním prostředí. Rozvinout schopnosti aplikovat vybrané poznatky organizačního chování a vybraných aplikovaných věd při vedení podřízených (jejich výchově, vzdělávání a výcviku).
-
-
Vědy o organizaci (cvičení)
Vzdělávací cíl:
Zopakovat a prověřit znalosti studentů o oboru zkoumání organizačního chování, místu této disciplíny v systému věd. Ověřit témata zpracování případové studie, zodpovědět případné nejasnosti ohledně požadavků na její zpracování. Prověřit znalosti studentů a zopakovat základní možnosti využití nástrojů vědeckého výzkumu v organizačním prostředí. Procvičit schopnosti studentů na základě vybraných otázek a problémů v oblasti využití základních nástrojů zkoumání.
-
-
Vývoj názorů na organizaci a organizační chování
Vzdělávací cíl:
Vysvětlit studentům základní historické a sociální souvislosti vzniku a fungování organizací a základní teoretické koncepce a přístupy ke studiu organizací. Objasnit základní terminologii, klasifikaci, obsah a význam kategorií moc, instituce, sociální kontrola, organizace.
-
-
Výzkum v organizačním chování (seminář)
Vzdělávací cíl:
Prověřit znalosti studentů v základních možnostech využívání nástrojů vědeckého výzkumu v organizačním prostředí. Rozvinout schopnosti aplikovat vybrané poznatky organizačního chování a vybraných aplikovaných věd při vedení podřízených (jejich výchově, vzdělávání a výcviku).
-
-
Osobnost člověka v organizaci
Vzdělávací cíl:
Vysvětlit studentům základní sociálně-psychologické přístupy k chápání osobnosti člověka, faktory ovlivňující vývoj osobnosti, schopnosti a jejich vliv na pracovní úspěšnost, znalosti a dovednosti, pojem inteligence a její význam pro pracovní činnost, základní vlastnosti osobnosti a jejich projevy, rozdíly v motivační orientaci různých lidí, přínos motivační orientace pro organizaci, význam postojů a hodnotových orientací pro chování lidí v organizaci, působení některých základních dimenzí osobnosti (místo kontroly, machiavellismus, chování typu A, dogmatismus, orientace v nejistotě, kreativita).
-
-
Řídící pracovník manažer (seminář)
Vzdělávací cíl:
Prodiskutovat a rozvinout dovednosti aplikovat poznatky organizačního chování, aplikované sociologie a psychologie, managementu a andragogiky při vedení podřízených, zejména při jejich výchově, vzdělávání a výcviku. Rozvíjet obecné způsobilosti samostatně a odpovědně rozhodovat v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům rozhodování. Podpořit schopnost dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezit zadání pro odborné činnosti, koordinovat je, a nést konečnou odpovědnost za jejich výsledky.
-
-
Osobnost člověka a její poznávaní (cvičení)
Vzdělávací cíl:
Prověřit a prohloubit znalosti studentů v oblasti poznávání osobnosti člověka, jejich základních strukturních prvků a charakteristik. Naučit studenty pracovat s vybranými nástroji výzkumu, vhodnými pro využití v oblasti poznávání a rozvoje osobnosti lidí. Rozvíjet dovednosti studentů využívat znalosti prvků osobnosti člověka k jejímu efektivnímu ovlivňování.
-
-
Spokojenost v práci a pracovní výkonnost (seminář)
Vzdělávací cíl:
Prohloubit teoretické znalosti studentů v oblasti teorií pracovní motivace, ověřit již dosažené znalosti. Rozvíjet dovednosti a obecné způsobilosti analýzy a ovlivňování motivace a pracovní výkonnosti. Naučit a prohloubit dovednosti aplikování nástrojů vědeckého výzkumu v návaznosti na studium pracovní spokojenosti a efektivního ovlivňování pracovní výkonnosti.
-
-
Poslání a cíle organizace
Vzdělávací cíl:
Vysvětlit co rozumíme pod posláním, vizemi a cíli organizace. Rozlišit cíle strategické, operativní a operační. Vysvětlit nezbytnost sdílení organizačních cílů. Popsat a objasnit strukturu sociálního systému podniku (hospodářské organizace), objasnit možnosti použití systémového pojetí.
-
-
Organizační struktury a pracovní místa
Vzdělávací cíl:
Popsat základní typy organizačních struktur a objasnit jejich význam, charakterizovat formální a neformální strukturu. Objasnit fungování různých typů organizačních struktur a chování lidí v nich, vysvětlit výhody a nevýhody jednotlivých typů organizačních struktur, objasnit změny v současném pojetí organizace a pracovního místa.
-
-
Pracovní skupiny a pracovní týmy
Vzdělávací cíl:
Naučit studenty rozlišovat základní typy skupin, vymezit funkce skupin, popsat znaky malé sociální skupiny, charakteristiky a dimenze pracovních skupin. Objasnit proces utváření skupin, charakterizovat pracovní týmy, autonomní pracovní skupiny, vrcholové vedení podniku. Naučit studenty rozlišit, čím je ovlivňováno chování pracovníka v pracovní skupině.
-
-
Typy pracovních skupin a jejich utváření (cvičení)
Vzdělávací cíl:
Ověřit a prohloubit znalosti studentů rozlišovat základní typy skupin, vymezit funkce skupin, popsat znaky malé sociální skupiny, charakteristiky a dimenze pracovních skupin. Prohloubit znalosti procesu utváření skupin, naučit rozlišovat místo a úlohy pracovních týmů, autonomních pracovních skupin, vrcholového vedení podniku. Naučit studenty rozlišit, čím je ovlivňováno chování pracovníka v pracovní skupině.
-
-
Styly vedení, leadership - vůdcovství
Vzdělávací cíl:
Popsat některé teorie stylů řízení, vedení a efektivnosti vedoucí práce, charakterizovat rysy úspěšných vedoucích, naučit určovat efektivní a neefektivní způsoby chování vedoucích a stanovovat možnou typologii vedoucích pracovníků.
-
-
Seminář k vůdcovství
Vzdělávací cíl:
Prověřit znalosti studentů v oblasti základních teoretických koncepcí a názorů na vedení a řízení lidí. Prohloubit znalosti studentů v určování efektivních a neefektivních způsobů chování vedoucích a stanovovat možnou typologii vedoucích pracovníků. Procvičit znalosti jednotlivých stylů, metod a technik vedení lidí. Diskutovat možné přístupy v oblasti vedení lidí, jejich ovlivňování s ohledem na efektivitu pracovního výkonu i efektivitu činnosti manažerů.
-
-
Dynamika organizačních vztahů a konflikty
Vzdělávací cíl:
Objasnit co je role, úlohu definovatele a nositele role, problémy spojené s rolemi. Vysvětlit základy moci a popsat některé prostředky, jimiž lidé získávají a udržují moc. Vymezit příčiny konfliktů a rozlišit pozitivní a negativní působení konfliktů, objasnit možnosti identifikovat o jaký druh konfliktu se jedná, vysvětlit zásady zvládání konfliktů.
-
-
Organizační kultura
Vzdělávací cíl:
Vymezit a popsat kulturu organizace (podniku), vysvětlit pojem organizační (podniková) kultura a jaký mají význam. Identifikovat typy organizační (podnikové) kultury, charakterizovat organizační kulturu některých národů. Charakterizovat prostředky udržování organizační (podnikové) kultury, využít znalosti organizační (podnikové) kultury při zavádění změn.
-
-
Řešení konfliktů v organizaci (seminář)
Vzdělávací cíl:
Procvičit a prohloubit znalosti studentů o tom co je role, jakou má úlohu definovatel a nositel role, problémy spojené s rolemi. Prohloubit znalost prostředků, jimiž lidé získávají a udržují moc. Prohloubit znalosti vymezování příčin konfliktů a rozlišování pozitivního a negativního působení konfliktů. Procvičit zásady zvládání konfliktů vybranými technikami.
-
-
Organizační procesy (komunikace, moc, rozhodování)
Vzdělávací cíl:
Objasnit podstatu a význam základních procesů probíhajících v organizacích a ovlivňujících efektivitu jejich fungování. Rozvíjet obecné způsobilosti studentů být schopen samostatně a odpovědně rozhodovat v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům rozhodování a také dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezit zadání pro odborné činnosti, koordinovat je, a nést konečnou odpovědnost za jejich výsledky.
-
-
Prezentace případových studií (cvičení)
Vzdělávací cíl:
Prověřit znalosti studentů z konkrétních témat organizačního chování, procvičit schopnosti a prohloubit dovednosti aplikace poznatků organizačního chování, aplikované sociologie, psychologie, managementu a andragogiky při vedení podřízených, při jejich výchově, vzdělávání a výcviku. Procvičit a prohloubit dovednosti a schopnosti využívat základních nástrojů vědeckého výzkumu v organizačním prostředí.