Osnova témat
-
reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0326
Název předmětu:
Leadership III
Forma studia:
prezenční
Cíl předmětu:
Studium v předmětu je zaměřeno na pochopení a zvládnutí podstaty sociální komunikace a využití znalostí k řízení a vedení podřízených.
Výstupy z učení:
Absolvováním předmětu student získává následující odborné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti: - odborné znalosti:
- zásad efektivní verbální i neverbální komunikace, včetně základů komunikace s médii
- principů sdílení znalostí,
- zásad prezentace úkolů a problémů při vedení lidí,
- ovlivňování a řízení týmové komunikace.
- odborné dovednosti:
- aplikovat komunikační a prezentační dovednosti při vedení lidí,
- vytvořit vhodnou zpětnou vazbu podřízeným v závislosti na komunikační situaci a typu úkolu,
- řídit týmovou komunikaci u podřízené jednotky.
- obecné způsobilosti:
- je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
- je schopen srozumitelně shrnout názory ostatních členů týmu.
Návaznost předmětu:
Tento předmět navazuje na studium v předmětech Psychologie, Leadership I. a II., Andragogika, Management, Ogranizační chování.
Podmínky úspěšného zakončení předmětu:
zápočet
Základní literatura:
- DAVIDOVÁ, M. a kol. Diagnostické metody v personální praxi II (druhy pers. pohovorů). Brno: Univerzita obrany, 2012. ISBN 978-80-7231-895-7.
- EVANGELU, J. E.; SALIGER ,R. Manažerská komunikace a prezentace. 1. vyd. Brno: Univerzita obrany, 2011, 129s.ISBN 978-80-7231-838-4.
- NEKVAPILOVÁ, I. Podstata sociální komunikace. Text pro distanční vzdělávání. Vyškov: VVŠ PV, 2003, 63 s. ISBN 80-7231-100-X
Doporučená literatura:
- BOKR, J., SVATEK, J. Základy logiky a argumentace. Dobrá Voda: Vydavatel Aleš Čeněk, 2000, 173 s. ISBN 80-902627-8-3
- DRUCKER, P., F. Efektivní vedoucí (2. vydání). Management Press, Praha 2008. 205 s. ISBN 978‑80‑7261‑189-8
- HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. Praha: Grada Publishing, 2005, 408 s. ISBN 80-247-0782-9
- LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: EAST Publishing, 1998, 229 s. ISBN 80-7219-004-0
- KOHOUT, J. Rétorika. 3. vyd. Praha: Management Press, 1999, 159 s. ISBN 80-7261-002-3
-
Úvod do studia předmětu
-
Rozsah: 2h. přednáška
Vzdělávací cíl: Vysvětlit podstatu sociální komunikace a zvláštnosti vojenské organizace. Naučit rozlišovat mezi technickou a sociální stránkou komunikace v organizaci a získat představu o požadavcích na úroveň komunikativních kompetencí velitele -lídra.
Obsah:
- Co je to komunikace? Úrovně sociální komunikace. Funkce komunikace v sociální skupině (pracovní skupina, tým; družstvo, četa, rota)?
- Zvláštnosti komunikace ve vojenské organizaci
- Požadavky na předávané informace ve vojenské organizaci
- Role velitele v komunikačním systému vojenské organizace
-
Rozsah: 2h přednáška, 2h cvičení
Vzdělávací cíl: Popsat a vysvětlit základní faktory, které ovlivňují porozumění významu předávané informace mezi osobami.
Procvičit zadávání pracovního úkolu formou přímé a nepřímé komunikace, aktivní naslouchání a zprostředkované předávání informací (komunikační řetězec)
Obsah:
- Prvky komunikace a charakter komunikační situace.
- Další faktory ovlivňující porozumění sdělení.
- Komunikační struktury a jejich vlastnosti.
Cvičení 2: realizováno prezenčně formou plnění konkrétních zadání a jejich následnou analýzou.
-
Rozsah: 2h přednáška, 2h cvičení
Vzdělávací cíl: Vysvětlit obecné zásady ústní a písemné komunikace.s důrazem na přípravu a provedení prezentace.
Obsah:
- Výhody a nevýhody ústní a písemné komunikace
- Komunikační strategie (oznamování, přesvědčování)
- Příprava prezentace odborného problému
- Zásady úspěšné prezentace sdělení cílové skupině
Cvičení 3: Realizováno bude formou krátké tréninkové aktivity zaměřené na sebeprezentaci osoby mluvčího před pracovním kolektivem. Je třeba připravit videoukázku dle přiložených instrukcí.
-
Rozsah: 4h cvičení
Vzdělávací cíl: Seznámit se základními komunikačními styly, jejich silnými a slabými stránkami. Nabídnout studentům možnost rozpoznat vlastní komunikační styl. Vysvětlit zásady a techniky asertivní komunikace.
Obsah:
- Druhy komunikačních stylů
- Test vlastního komunikačního stylu
- Zásady asertivní komunikace
- Trénink asertivní komunikace
-
Rozsah: 2h přednáška, 2h cvičení
Vzdělávací cíl: Vysvětlit zásady správně fungující komunikace v organizačním celku a postup revize komunikace.
Obsah:
- Správná komunikace v organizaci, předpoklady pro její fungování.
- Struktura komunikace (komunikační toky, komunikační uzly v organizaci) Oficiální komunikace a šeptanda, jejich vliv na řízení organizace.
- Kvantitativní a kvalitativní parametry informací předávaných v oficiálních komunikačních tocích.
- Kontrola komunikace – postup revize komunikace
Cvičení č. 5: Každý student představí zámysl své zápočtové práce formou krátkého komentáře (do 5 minut) k prezentaci v PowerPointu, která bude obsahovat informace uvedené v přiloženém souboru (viz níže).
-
Rozsah: 2h přednáška, 4h cvičení
Vzdělávací cíl: Vysvětlit postup přípravy a realizace základních typů formálních pracovních rozhovorů (výběrový, přijímací (adaptační), vytýkací, hodnotící) a pracovních porad.
Obsah:
- Rozhovory
- Porady
-