Osnova témat

  • Úvod

    logo

    reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0326

    Název předmětu:

    Leadership III

    Forma studia:

    prezenční

    Cíl předmětu:

    Studium v předmětu je zaměřeno na pochopení a zvládnutí podstaty sociální komunikace a využití znalostí k řízení a vedení podřízených.  

    Výstupy z učení:

    Absolvováním předmětu student získává následující odborné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti:
    • odborné znalosti:
    • zásad efektivní verbální i neverbální komunikace, včetně základů komunikace s médii
    • principů sdílení znalostí,
    • zásad prezentace úkolů a problémů při vedení lidí,
    • ovlivňování a řízení týmové komunikace.
    • odborné dovednosti:
    • aplikovat komunikační a prezentační dovednosti při vedení lidí,
    • vytvořit vhodnou zpětnou vazbu podřízeným v závislosti na komunikační situaci a typu úkolu,
    • řídit týmovou komunikaci u podřízené jednotky.
    • obecné způsobilosti:
    • je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
    • je schopen srozumitelně shrnout názory ostatních členů týmu.

    Návaznost předmětu:

    Tento předmět navazuje na studium v předmětech Psychologie, Leadership I. a II., Andragogika,  Management, Ogranizační chování.

    Podmínky úspěšného zakončení předmětu:

    zápočet

    Základní literatura:

    • DAVIDOVÁ, M. a kol. Diagnostické metody v personální praxi II (druhy pers. pohovorů). Brno: Univerzita obrany, 2012. ISBN 978-80-7231-895-7.
    • EVANGELU, J. E.; SALIGER ,R. Manažerská komunikace a prezentace. 1. vyd. Brno: Univerzita obrany, 2011, 129s.ISBN 978-80-7231-838-4.
    • NEKVAPILOVÁ, I. Podstata sociální komunikace. Text pro distanční vzdělávání. Vyškov: VVŠ PV, 2003,  63 s. ISBN 80-7231-100-X

    Doporučená literatura:

    • BOKR, J.,  SVATEK, J. Základy logiky a argumentace. Dobrá Voda: Vydavatel Aleš Čeněk, 2000, 173 s. ISBN 80-902627-8-3
    • DRUCKER, P., F. Efektivní vedoucí (2. vydání). Management Press, Praha 2008. 205 s. ISBN 978‑80‑7261‑189-8
    • HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. Praha: Grada Publishing, 2005, 408 s. ISBN 80-247-0782-9
    • LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: EAST Publishing, 1998, 229 s. ISBN 80-7219-004-0
    • KOHOUT, J. Rétorika. 3. vyd. Praha: Management Press, 1999, 159 s. ISBN 80-7261-002-3

      

  • Téma 1 Zásady a úskalí sociální komunikace ve vojenské organizaci

    Rozsah: 2h. přednáška

    Vzdělávací cíl: Vysvětlit podstatu sociální komunikace a zvláštnosti vojenské organizace. Naučit rozlišovat mezi technickou a sociální stránkou komunikace v organizaci a získat představu o požadavcích na úroveň komunikativních kompetencí velitele -lídra. 

    Obsah

      1. Co je to komunikace? Úrovně sociální komunikace. Funkce komunikace v sociální skupině (pracovní skupina, tým; družstvo, četa, rota)?
      2. Zvláštnosti komunikace ve vojenské organizaci
      3. Požadavky na předávané informace ve vojenské organizaci
      4. Role velitele v komunikačním systému vojenské organizace
  • Téma 2 Přijímání informace a porozumění sdělovanému

    Rozsah: 2h přednáška, 2h cvičení

    Vzdělávací cíl: Popsat a vysvětlit základní faktory, které ovlivňují porozumění významu předávané informace mezi osobami.

                              Procvičit zadávání pracovního úkolu formou přímé a nepřímé komunikace, aktivní naslouchání  a zprostředkované předávání informací (komunikační řetězec) 

    Obsah

      1. Prvky komunikace a charakter komunikační situace.         
      2. Další faktory ovlivňující porozumění sdělení.
      3. Komunikační struktury a jejich vlastnosti.                                                                               

    Cvičení 2:  realizováno prezenčně formou plnění konkrétních zadání a jejich následnou analýzou. 

  • Téma 3 Zpracování vlastního sdělení. Způsoby efektivní komunikace se zvolenou cílovou skupinou

    Rozsah: 2h přednáška, 2h cvičení

    Vzdělávací cíl:  Vysvětlit  obecné zásady ústní a písemné komunikace.s důrazem na přípravu a provedení prezentace.

    Obsah:                                                 

      1. Výhody a nevýhody ústní a písemné komunikace
      2. Komunikační strategie (oznamování, přesvědčování) 
      3. Příprava prezentace odborného problému                                                               
      4. Zásady úspěšné prezentace sdělení cílové skupině   

    Cvičení 3: Realizováno bude formou krátké tréninkové aktivity zaměřené na sebeprezentaci osoby mluvčího před pracovním kolektivem. Je třeba připravit videoukázku dle přiložených instrukcí. 

  • Téma 4 Komunikační styl. Asertivní komunikace

    Rozsah: 4h cvičení

    Vzdělávací cíl: Seznámit se základními komunikačními styly, jejich silnými a slabými stránkami. Nabídnout studentům možnost rozpoznat vlastní komunikační styl. Vysvětlit zásady a techniky asertivní komunikace.

    Obsah:

    1. Druhy komunikačních stylů                  
    2. Test vlastního komunikačního stylu          
    3. Zásady asertivní komunikace                  
    4. Trénink asertivní komunikace                   

  • Téma 5 Řízení a kontrola kvality komunikačních toků v řízeném organizačním celku.

    Rozsah: 2h přednáška, 2h cvičení

    Vzdělávací cíl: Vysvětlit zásady správně fungující komunikace v organizačním celku a postup revize komunikace.   

    Obsah:

      1. Správná komunikace v organizaci, předpoklady pro její fungování.
      2. Struktura komunikace (komunikační toky, komunikační uzly v organizaci) Oficiální komunikace a šeptanda, jejich vliv na řízení organizace.      
      3. Kvantitativní a kvalitativní parametry informací předávaných v oficiálních komunikačních tocích.
      4. Kontrola komunikace – postup revize komunikace    

     

    Cvičení č. 5: Každý student představí zámysl své zápočtové práce formou krátkého komentáře (do 5 minut) k prezentaci v PowerPointu, která bude obsahovat informace uvedené v přiloženém souboru (viz níže). 

  • Téma 6 Formy komunikace a jejich využití v základních komunikačních situacích leadera.

    Rozsah: 2h přednáška, 4h cvičení

    Vzdělávací cíl: Vysvětlit postup přípravy a realizace základních typů formálních pracovních rozhovorů (výběrový, přijímací (adaptační), vytýkací, hodnotící) a pracovních porad.

    Obsah:

      1. Rozhovory                                
      2. Porady                                     
  • Zápočtový test