Struktura a obsahová náplň kurzu reflektuje čtyři oblasti kompetencí, nezbytných pro akademické pracovníky, kteří zabezpečují vysokoškolskou výuku ve 21. století. Jednotlivé bloky lze vnímat jako samostatné moduly, jejichž ambicí je uvést začínajícího akademického pracovníka do univerzitního prostředí a vybavit ho základními kompetencemi pro pedagogickou a akademickou praxi.
V rámci modulu Osobnostní kompetence pro vedení studentů je pozornost zaměřena především na osobnostní potenciály, jejich identifikaci a možnosti osobnostního rozvoje akademických pracovníků.
Druhý modul, Komunikační kompetence vysokoškolského učitele, disponuje praktickým a sebezkušenostním potenciálem, je zaměřený na pedagogickou komunikaci, specificky pak na komunikační a prezentační dovednosti.
Modul Kompetence pro přípravu a vedení výuky poskytuje pedagogické a didaktické poznatky, týkající se vedení a hodnocení výuky, pozornost je věnována taktéž digitální výuce.
Čtvrtý modul, Kompetence pro akademické a tvůrčí psaní, je obsahově zaměřený na akademické a tvůrčí psaní. V první rovině se věnuje procesu zpracování studentských prací a citační etice, v druhé rovině poskytuje informace pro tvůrčí činnost akademického pracovníka.
Cíle kurzu:
- Vybavit začínající akademiky základními informacemi z oblasti pedagogiky, psychologie a komunikace, které jsou důležité pro praxi akademických pracovníků.
- Na základě sebezkušenostních aktivit podpořit rozvoj osobnostních, komunikačních a prezentačních kompetencí.
- Seznámit s možnostmi využívání digitálních technologií v rámci přípravy výuky, užívaných platforem pro E-learning, distanční a on-line výuky.
- Představit odborné a formální požadavky na zpracování závěrečných prací studentů v akreditovaných studijních programech, včetně přístupů k objektivnímu hodnocení prací.
- Poskytnou základní informace, týkající se akademického psaní a tvůrčí činnosti akademických pracovníků.
Cílová skupina kurzu: Začínající akademičtí pracovníci, či zájemci (stávající stav), kteří cítí potřebu a zájem projít kurzem či dílčím modulem.
Počet účastníků ve skupině: 10 – 20
- Učitel: Horáková Jana
- Učitel: Kozáková Eva
- Učitel: Mikulka Zdeněk
- Učitel: Nekvapilová Ivana
- Učitel: Oulehlová Alena
- Učitel: Slezáková Misařová Lucie