Charakteristika studijního předmětu – obor Bezpečnostní management, modul Ochrana obyvatelstva (3. předmět z celkových 9) |
|||||
Název studijního předmětu |
Management rizika |
||||
Typ předmětu | modulový předmět |
dopor. ročník / semestr |
2/4 |
||
Rozsah studijního předmětu |
78 |
hod. za týden |
3 |
kreditů |
3 |
Jiný způsob vyjádření rozsahu |
čtvrtý semestr ve druhém ročníku |
||||
Způsob zakončení |
Z+ZK |
Forma výuky |
P, Cv, S |
||
Vztah předmětu k profilu absolventa |
|||||
Student získá: - znalosti:terminologie, vybrané metody odhadu rizika průmyslových a dopravních havárií, zdravotního rizika, predikace živelních událostí a možnosti ovládáni rizik; - dovednosti: využít vybrané metody odhadu rizika průmyslových havárií, zdravotních rizik, predikace živelních událostí a posouzení efektivnosti protiopatření; - obecné způsobilosti: schopnost efektivně využít managem rizik k zajištění bezpečnosti prostředí a ochrany obyvatel z pozice nižších stupňů veřejné správy a organizace. |
|||||
Další požadavky na studenta |
|||||
Znalost metodologie analýzy rizik základní znalosti a dovednosti z oblasti managementu, makro- a mikroekonomie, veřejné ekonomiky, matematiky, statistiky, pravděpobnosti a informatiky. |
|||||
Vyučující | |||||
garant předmětu: prof. Ing. František Božek, CSc. vyučující předmětu: prof. Ing. František Božek, CSc., Ing. Alena Bumbová, Ph.D. |
|||||
Stručná anotace předmětu | |||||
Předmět rozšiřuje znalost terminologie z metodologie analýzy rizika a doplňuje terminologii z oblasti ovládání rizika. Seznamuje studenty se základními kvalitativními a semikvantitativními metodami analýzy nebezpečí a hodnocení rizika průmyslových a dopravních havárií, živelních událostí, hlavně záplav, včetně metod hodnocení zdravotních rizik. Akcent je položen na praktickou využitelnost zmíněných metod v procesu zajišťování bezpečnosti procesů, systémů, organizace, majetku, regionu a ochrany obyvatelstva. Paralelně získají studenti přehled o základních možnostech redukce a monitoringu rizika včetně posouzení navrhovaných opatření s důrazem na ekonomickou stránku procesu. Nedílnou součástí předmětu je rovněž informace o zásadách komunikace rizika, komunikační strategii a plánu komunikace. Praktické dovednosti studentů jsou verifikovány zpracováním případové studie.
Obsahová struktura předmětu:
|
|||||
Informace ke kombinované nebo distanční formě |
|||||
Rozsah konzultací (soustředění) |
6P+8Cv |
hodin za semestr |
|||
Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly |
|||||
Téma případové studie: A) Analýza nebezpečí a odhad rizika vybranou metodou v provozu či průmyslového zařízení. B) Využití metody TEC-DOC 727 ke stanovení kritického technologického rizika v regionu. C) Analýza nebezpečí vzniku záplavy ve vybraném regionu. D) Využití metody cost-benefit analýzy při návrhu opatření vybraného kritického rizika. Kontrola a hodnocení předložené práce vyučujcícím na základě stanovených kritérií. |
|||||
Studijní literatura a studijní pomůcky |
|||||
Povinná: - BOŽEK, F., URBAN. R. Management rizika (obecná část). 1 vyd. Brno : Univerzita obrany, 2008. 145 s. ISBN 978-80-7231-259-7. - ZAPLETALOVÁ, I., BALOG, K. Analýza nebezpečí a prevence průmyslových havárií. 1. vyd. Ostrava: SPBI, 1998, 193 s. ISBN 80-86111-07-05. - SMEJKAL, V., RAIS. K. Řízení rizik. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0198-7 - BABINEC, F. Management rizika. 1. vydání. Opava: Slezská Univerzita v Opavě, 2005. 93 s. - TICHÝ, M. Ovládání rizika: Aanalýza a management. 1. vyd. Praha: Beck, 2006. 396 s. ISBN 978-80-7179-415-5 Doporučená: - BATE, R. What Risk? 1 ed. Oxford: Butterrworth, 1997. ISBN 80-8619-69-6 - ROBSON, M., TOSCANO, W. Risk Assessment for Environmental Health. San Francisco: J. Wiley, 2007. ISBN 978-0-7879-8319-2. 628 p. - MŽP. Metodický pokyn č. 12 pro analýzu rizik kontaminovaného území. Věstník MŽP, 2005, XV, částka 9. - US EPA: The Risk Assessment Guidelines, EPA/600/8-87/045. Washington D.C., U.S. EPA, 1987. |
|||||
Poznámky |
|||||
Způsob zakončení: Z – zápočet; ZK – zkouška. Forma výuky: P – přednáška, Cv – cvičení, S – seminář. |
- Učitel: Božek František
- Učitel: Ješonková Lenka