Charakteristika studijního předmětu – obor Bezpečnostní management, modul Bezpečnostní služby

Název studijního předmětu

Ekonomika bezpečnostní firmy

Typ předmětu modulový předmět

dopor. ročník / semestr

2/3

Rozsah studijního předmětu

26

hod. za týden

2

kreditů

2

Jiný způsob vyjádření rozsahu

třetí semestr ve druhém ročníku

Způsob zakončení

Z

Forma výuky

P, Cv

Vztah předmětu k profilu absolventa

Student získá:

- znalosti: základní účetní kategorie a jejich klasifikace, základní účetní výkazy bezpečnostní firmy a jejich struktura, základní marketingové koncepce bezpečnostní firmy a související pojmy;

- dovednosti: porozumění základním účetním výkazům a jejich obsahu, jednoduchá analýza účetních dat a její využití pro řešení ekonomických problémů bezpečnostní firmy, sestavení podnikového plánu bezpečnostní firmy;

- obecné způsobilosti: schopnost efektivního využití účetních dat pro ekonomické řízení, orientace v problémech etiky podnikání bezpečnostní firmy.

Další požadavky na studenta

Základní znalosti a dovednosti z oblasti managementu, hlavní principy a zákonitosti z oblasti mikroekonomie, veřejné ekonomiky, matematiky, statistiky a informatiky.

Vyučující

Garant předmětu: Ing. Jana Vodáková, Ph.D.;

vyučující předmětu: Ing. Jana Vodáková, Ph.D., Ing. Pavel Vyleťal, npor. Ing. Jakub Picka.

Stručná anotace předmětu
Předmět navazuje na terminologii mikroekonomie a managementu a tu dále rozšiřuje a prohlubuje v oblasti základních ekonomických a účetních kategorií, v oblasti ekonomického řízení firmy a marketingu. Seznamuje studenty s pojmy aktiva, pasiva, náklady, výnosy a výsledek hospodaření, strukturou aktiv a pasiv, nákladů a výnosů a obsahem a strukturou základních účetních výkazů firmy, tzn. rozvahou a výkazem zisku a ztráty. Hlavní důraz je položen na praktickou využitelnost účetních dat pro ekonomické řízení bezpečnostní firmy. Nedílnou součástí obsahu předmětu je seznámení s hlavními ekonomickými principy výstavby bezpečnostní firmy, sestavováním podnikatelského plánu a podnikovým početnictvím.  Současně studenti získají znalosti z oblasti marketingu, které budou využitelné pro tvorbu marketingové koncepce bezpečnostní firmy, studenti budou seznámeni s podstatou marketingového mixu a jeho vybranými prvky a také s hlavními principy etiky podnikání v oblasti bezpečnosti. 

Obsahová struktura předmětu:

  1. blok: úvod do studia předmětu, význam ekonomických dat pro řízení;
  2. blok: majetek a zdroje jeho financování;
  3. blok: výnosy, náklady a výsledek hospodaření;
  4. blok: účetní závěrka bezpečnostní firmy;
  5. blok: výstavba bezpečnostní firmy;
  6. blok: ekonomika bezpečnostní firmy;
  7. blok: řízení a podnikatelský plán bezpečnostní firmy;
  8. blok: marketingová koncepce a bezpečnostní firma;
  9. blok: marketingový mix a jeho vybrané prvky u bezpečnostní firmy;
  10. blok: etika podnikání v oblasti bezpečnosti.

Informace ke kombinované nebo distanční formě

Rozsah konzultací (soustředění)

20P+6Cv

hodin za semestr

Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly

Téma případové studie:

Vytvořte podnikatelský plán bezpečnostní firmy, k tomuto plánu nastavte odpovídající marketingové prvky a sestavte účetní závěrku.

Kontrola a hodnocení předložené práce vyučujícím na základě stanovených kritérií.

Studijní literatura a studijní pomůcky

Základní:

- VODÁKOVÁ, J., Úvod do finančního účetnictví. 1 vyd. Brno: Univerzita obrany, 2011. 136 s. ISBN 978-80-7231-792-9. kap. 1, 2, 3 a 9.

- VYLEŤAL, P. Marketing. 1. vyd. Brno: Univerzita obrany, 2005. ISBN 80-85960-95-8. kap. 1, 2, 3 a 4.

- SYNEK, M. a kol. Podniková ekonomika. 5. vyd. Praha : C. H. Beck, 2010. ISBN 978-80-7400-336-3. kap. 4, 8, 15 a 17.

Doporučená:

- SMITH, P. Moderní marketing. Praha: Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-252-1.

- VODÁKOVÁ, J. Příklady z finančního účetnictví. Vyškov: VVŠ PV, 2003. ISBN 80-9321-113-1. kap. 1 a 2.

 

Poznámky

Způsob zakončení: Z – zápočet.

Forma výuky: P – přednáška, Cv – cvičení.

Kurz se skládá ze tří navazujících tématických celků. První je zaměřen na data potřebná pro řízení ekonomiky bezpečnostní firmy. Jeho obsahem je proto popis hlavních výstupů ze systému finančního účetnictví, tj. základních účetních výkazů. Druhý blok kurzu se soustřeďuje na ekonomické aspekty výstavby bezpečnostní firmy a využití účetních dat pro ekonomické řízení. Třetí blok kurzu se zabývá marketingem bezpečnostní firmy a etikou podnikání v oblasti bezpečnosti.