Charakteristika studijního předmětu – obor Bezpečnostní management, modul Ochrana obyvatelstva

(3. předmět z celkových 5)

Název studijního předmětu

Krizové scénáře (K106)

Typ předmětu oborový předmět

dopor. ročník / semestr

3/5

Rozsah studijního předmětu

52

hod. za týden

4

kreditů

4

Jiný způsob vyjádření rozsahu

pátý semestr ve třetím ročníku

Způsob zakončení

Z+ZK

Forma výuky

P, Cv, S

Vztah předmětu k profilu absolventa

Předmět uvádí studenty do operabilního prostředí působení, výkonu činností a zásahů bezpečnostních služeb, kde je účelně využíváno počítačové podpory organizačnich, informačních, informatických, komunikačních, řídících, kontrolních, logistických, a koordinačních technologií a jejich procesních systémů.

Další požadavky na studenta

Student potřebuje znát modelování bezpečnostního prostředí metodou DYVELOP. Potřebuje umět analyzovat i hodnotit vztahy entit, majících vliv na připravenost, operabilitu a účinnost operačního působení.

Vyučující

garant předmětu: prof. Ing. Jiří Urbánek, CSc.

vyučující předmětu: prof. Ing. Jiří Urbánek, CSc., Ing. Jiří Barta, RNDr. Ing. Tomáš Ludík

Stručná anotace předmětu
Student získá odborné znalosti ze základů tvorby, implementace a způsobů použití krizových scénářů v různých prostředích. Tyto znalosti budou obohaceny o potřebné nástroje, strukturu, chování, funkce a další entity procesní scény.
Odborné dovednosti budou osvojeny při modelování, simulaci a hodnocení scény mimořádných situací a při vytváření operabilních scénářů, zapojením účastných entit ve prospěch úspěšného zvládnutí mimořádné situace.
při zvládání vybraných druhů software technologií, použitých pro simulace, modelování a nácvik postupů řešení dopadů i následků mimořádných událostí a havárií.
Obecné způsobilosti budou posíleny oprávněním a schopností efektivně a kvalifikovaně přidávat hodnotu realizací scénářů s implementací a užitím disponibilních interoperabilních zdrojů, užívajíce informatických prostředků pro počítačovou podporu rozhodování.

Obsahová struktura předmětu:

  1. blok: úvod do studia – struktura, poslání a funkce krizových scénářů a jejich uplatnění v procesech a systémech bezpečnostního managementu;
  2. blok: modelování a simulace procesních systémů, scén a scénářů s využitím metody DYVELOP a Word Art;
  3. blok: seznámení s na UO disponibilními procesními systémy s pravidly a požadavky na tvorbu scénářů, včetně hodnocení rat/ran;
  4. blok: zadání seminární práce Projektu tvorby krizového scénáře;
  5. blok: rozehra Projektu tvorby krizového scénáře;
  6. blok: odevzdání seminární práce Projektu tvorby krizového scénáře formou tištěné zprávy za pátý semestr a zápočet.

Informace ke kombinované nebo distanční formě

Rozsah konzultací (soustředění)

6P+8Cv

hodin za semestr

Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly

Téma případové studie:

A) AProjektu tvorby krizového scénáře.

Kontrola a hodnocení předložené práce vyučujcícím na základě stanovených kritérií.

Studijní literatura a studijní pomůcky

Povinná:

- URBÁNEK, J. Krizové scénáře - přednášky, [CD-ROM]. © 2010. Brno: Univerzita obrany, FEM, 2010
- RAPANT, P.: Geoinformatika a geoinformační technologie. [online] VŠB-TU Ostrava, 2006. 500 str. ISBN 80-248-1264-9 <http://gis.vsb.cz/rapant/publik
- URBÁNEK, J. Teorie procesů - management environmentů. CERM Brno, 2003, ISBN 80-7204-232-7
- PETERKA, J. Státní informační politika. [online]. © Jiří Peterka, 2009. URL: <http://www.earchiv.cz/i_sip.php3 >.

Doporučená:

- ARLOW, J. NEUSTADT, I. UML a unifikovaný proces vývoje aplikací. Computer Press Brno, 2005, ISBN 80-7226-947-X

Poznámky

Způsob zakončení: Z – zápočet; ZK – zkouška.

Forma výuky: P – přednáška, Cv – cvičení