Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku

Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE

Stránka:  1  2  3  4  5  (Další)
  VŠE

A

Aktivum (účetnictví)

Aktiva představují v účetnictví všechno, co účetní jednotka vlastní a v budoucnu jí to přinese ekonomický prospěch (tj. například majetek, zásoby, peníze, licence, ...). Opakem aktiv jsou pasiva, která představují závazky, vklady vlastníků do společnosti, zisky (ztráty) minulých let a výsledek hospodaření běžného roku. Aktiva a pasiva jsou zobrazena ve finančním výkazu, který se nazývá rozvaha.


Analýza rizik

Analýza rizik IS slouží k posouzení aktuálního stavu bezpečnosti informačního systému. Jejím cílem je identifikovat rizika a nalézt slabá místa informačního systému z hlediska bezpečnosti, tyto poznatky zahrnout do dokumentu analýzy rizik IS a navrhnout managementu, či odpovědným složkám, vhodná protiopatření. Obsahuje pohledy na organizační, administrativní, fyzickou, počítačovou a personální oblast bezpečnosti, které jsou dány také vnitřními požadavky organizace a legislativou.

Mezi hlavní přínosy analýzy rizik IS patří:

  • zjištění aktuálních poznatků o informační bezpečnosti v organizaci nezávislou stranou – stanovení aktuální úrovně bezpečnosti IS;
  • identifikace rizik a slabých míst v zabezpečení, které bezprostředně ohrožují klíčové funkce a aktiva organizace;
  • významné zvýšení úrovně bezpečnosti IS implementací navržených opatření;
  • získání podkladů pro rozhodnutí managementu o přidělení investic do bezpečnosti ICT.

Analýza rizik

Zdroj: http://www.aec.cz/cz/sluzby/analyza-rizik


Android - Planner Pro

Plán Planner Pro

Planner Pro je zbrusu nový plánovač, pomáhá tisícům lidí vyrovnat se s jejich plánem, zvýšit návratnost investic, a neztrácet čas marně.


B

Bezpečnost hesla - názory

Obr 4. Rozložení podle názoru a omezujících požadavků
Autor: Dobrý web   http://www.lupa.cz/clanky/cesky-uzivatel-seznamte-se/

Obr 4. Rozložení podle názoru a omezujících požadavků


Bezpečnost koncových uživatelů IS

Bezpečnost koncových uživatelů IS představuje soubor opatření pro zvýšení bezpečnostní úrovně uživatelů, jako je povědomí o informační bezpečnosti, chování v IS, odpovědnost atd.

Bezpečností informační politika organizace

Bezpečnostní politika organizace tvoří jeden ze základních pilířů, na kterém stojí systém řízení informační bezpečnosti. Její definice je jedním z potřebných kroků. Pokud nejsou oficiálním způsobem jednoznačně definovány některé základní parametry, jako jsou např. povinnosti a odpovědnosti klíčových rolí a zaměstnanců organizace, může být následně celý systém budován chaoticky, neefektivně a neúčelně. A pouze na pevných a stabilních základech může být vystavěn pevný a stabilní systém řízení…

  • Bezpečnostní politika informačních a komunikačních technologií definuje základní bezpečnostní požadavky a nařízení, které mají za cíl zajistit ochranu a bezpečnost informací v organizaci.
  • Bezpečnostní politika určuje rámec informační bezpečnosti organizace a je po schválení vedením závazná pro všechny zaměstnance a je směrodatná i pro všechny externí subjekty, které přicházejí do kontaktu s ICT službami organizace.

Mezi hlavní přínosy definované bezpečnostní politiky patří:

  • Bezpečnostní politika přináší do organizace jasně formulované základní principy řízení informační bezpečnosti.
  • Bezpečnostní politika je vypracována na základě současných nejlepších norem a standardů používaných v oblasti bezpečnosti.
  • Zaměstnanci znají své základní povinnosti a úroveň osobní odpovědnosti při práci s informacemi a ICT.
  • Jsou definovány základní požadavky na chování vnějších subjektů (např. dodavatelů) v prostředí informačního systému organizace.
  • Zavedení bezpečnostní politiky zvyšuje kredit organizace u obchodních partnerů a spolupracujících subjektů.
  • Externí konzultanti pomohou zavést bezpečnostní politiku do prostředí organizace tak, aby maximálně plnila svou funkci a zároveň byla efektivním nástrojem pro prosazování zásad informační bezpečnosti.

Zdroj: http://www.aec.cz/cz/sluzby/bezpecnostni-politika-organizace 


C

Cloud Computing

Výhody a nevýhody cloud computingu

V oblasti efektivní komunikace a spolupráce na dálku je dnes cloud computing prakticky nenahraditelný a postupně se předpokládá, že bude veškerý software přesunut právě do cloudu. Na druhou stranu se nesmí opomíjet ani případné nevýhody:   

Výhody cloud computingu Nevýhody cloud computingu

Bezpečnost – data bývají několikanásobně zálohovaná. Aplikace jsou zdokonalovány bez nutnosti instalace nových verzí.

Vaše data mohou být zneužita nepovolanými osobami (jako se to může stát i s daty ve firemní síti).

Vysoká dostupnost kdykoliv a odkudkoliv, kde máte připojení k internetu. Za svými daty a programy nemusíte nikam jezdit, dostanete se k nim např. přes internetový prohlížeč. Platby za některé služby mohou při dlouhodobém užívání převýšit náklady na klasický software. Provozovatel může své služby zdražit.

Sdílení informací více uživateli současně a možnost online spolupráce. Můžete se sejít s kolegy a přitom zůstat doma. Vždy máte k dispozici aktuální verze.

Poskytovatel služby může mít výpadek nebo úplně zbankorotovat (ovšem selhat může kdykoliv i váš pevný disk). Změna poskytovatele bývá nákladná.
Řada služeb je poskytována zdarma. U většiny zpoplatněných služeb se platí pouze za jejich užívání, např. měsíční paušál, objem dat apod.

Závislost na internetovém připojení – software může běžet pomaleji nebo selhat.

Nemusíte nic instalovat. Online programy mívají méně funkcí než desktopová řešení.

 Napsal: Michal Martoch

Zdroj: http://www.pracenadalku.cz/blog/co-to-je-cloud-computing                         


Coworking

Coworking je metoda práce v rámci komunity nezávislých pracovníků (kteří nezávisle na sobě vykonávají svou běžnou práci) ve sdíleném pracovním prostoru, nebo během neformálních coworking setkání.

Pilíři coworkingu jsou: komunita, spolupráce, otevřenost, dostupnost.Coworking by měl ve své podstatě tvořit ideální pracovní plochu pro samostatnou práci či spolupráci pro různé osoby, výhodou je, že i pracovníci (freelanceři) mají možnost dodržovat běžnou pracovní dobu a mít své vlastní pracovní prostředí.

Kancelář pro coworking (či jinak řečeno tzv. coworkingové centrum) je obvykle vybavena potřebným kancelářským nábytkem a počítačovou sítí s internetovým připojením, případně také sdílenou síťovou tiskárnou. Součástí centra bývá rovněž vybavená kuchyňka, sociální zařízení, místo pro odpočinek či zasedací místnost s projektorem. Stálí uživatelé centra hradí pravidelný měsíční členský poplatek, zatímco jednorázové návštěvy bývají zpoplatněny od hodiny. Sdílená kancelář vyjde jednak levněji, ale důležitá je také už zmíněná společenská a psychologická funkce takového pracoviště.

Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Coworking


D

Data mining

Data mining ([dejta majnyn], angl. dolování z dat či vytěžování dat) je analytická metodologie získávání netriviálních skrytých a potenciálně užitečných informací z dat. Někdy se chápe jako analytická součást dobývání znalostí z databází (Knowledge Discovery in Databases, KDD),[1] jindy se tato dvě označení chápou jako souznačná.

Data mining se používá v komerční sféře (například v marketingu při rozhodování, které klienty oslovit dopisem s nabídkou produktu), ve vědeckém výzkumu (například při analýze genetické informace) i v jiných oblastech (například při monitorování aktivit na internetu s cílem odhalit činnost potenciálních škůdců a teroristů).


Data v sítích GSM

Samotný přenos mezi terminálem (mobilním telefonem či jiným druhem terminálu) a základnovou stanicí, který se odehrává prostřednictvím rádiových vln, je ale ve své podstatě nutně analogový - proto i sítě GSM musí používat vhodné techniky modulace, pomocí kterých "naloží" digitální data na analogový signál který je skutečně šířen éterem. Toto je ovšem interní záležitostí GSM, která není "navenek" patrná.

Zdroj: Peterka J.- eArchív.cz


Datové schránky

Datové schránky nejsou zdaleka jen o transportu dokumentů v elektronické formě z jednoho místa na druhé. Je s nimi spojena i nová povinnost, týkající se nejen všech orgánů veřejné moci, ale i všech právnických osob: od teď  už musí vystačit jen s elektronickými dokumenty, protože od státu (ani od obcí a dalších orgánů veřejné moci) už jiné dostávat nebudou. Kdyby již proběhla revoluce, spočívající v přechodu od práce s listinnými dokumenty k práci s čistě elektronickými dokumenty, bylo by uložení takovéto povinnosti jejím logickým završením. Jenže tato revoluce dosud neproběhla!


Datový sklad

Datový sklad jakési úložiště velkého množství dat, které byly vyprodukovány za použití určitého informačního systému, programu či algoritmu. S těmito daty je poté nutno nadále nějakým způsobem pracovat – hledat mezi nimi určité vazby, analyzovat je, získávat z nich skryté údaje a ty posléze zpracovávat. Činnost, při které se získávají dosud neznámá a ukrytá data, která pro nás mohou být velmi užitečná, se nazývá Data mining /dolování dat - více zde http://cs.wikipedia.org/wiki/Data_mining/


Digitalizace dokumentů

Digitalizace dokumentů

1. Usnadňuje dostupnost informací - při digitalizaci jsou informace převedeny do binární soustavy. Elektronický dokument je tak přístupný kdykoli a všem.

2. Digitální dokumenty jsou úsporné - k hlavním důvodům digitalizace patří právě úspora místa a finančních prostředků. Na jednom CD je místo zhruba pro 235 knih. Pokud uvažujeme o digitálních dokumentech uchovaných v archivu na Internetu, místo nezabírají žádné.

3. Ochrana dat - data v elektronické podobě jsou odolnější. Rizikem je pouze stárnutí technologií.

4. Vyhledávání - díky digitální podobě lze dokument snadno fulltextové prohledávat


F

Facebook

Ikonu Facebooku zná téměř každý

Logotyp webu sociální sítě Facebook (viz níže) poznalo téměř 95 % uživatelů.

Obr 8. Znalost ikon sociálních služeb
Autor: Dobrý web  http://www.lupa.cz/clanky/cesky-uzivatel-seznamte-se/

Obr 8. Znalost ikon sociálních služeb


G

Google keep pro Android

  • aplikace vám umožní rychle zachytit své myšlenky a přivést je do poznámek.
  • Rychle provedený záznam, je pak vše snadno zapamatovatelné - to je slogan z těchto poznámek, které mohou výrazně zlepšit organizaci dne.


GPRS

Základní charakteristikou, kterou má GPRS (General Packet Radio Service) ostatně již ve svém názvu, je jeho fungování na principu přepojování paketů. Nejlépe je si představit, že GPRS je zcela nová síť, doslova "přeložená" přes existující mobilní síť GSM, a využívající pouze systém základnových stanic (stanic BTS) k tomu, aby mohla komunikovat s mobilními terminály v dosahu příslušných základnových stanic, prostřednictvím frekvencí které jsou pro příslušnou GSM síť vyhrazeny.

Zdroj: Peterka J.- eArchív,cz


Groupware

Groupware (systém na podporu spolupráce)

-       zahrnuje počítačové nástroje napomáhající ke spolupráci lidí (např. pracovníků) na nějakém společném díle. Pomocí nich jednotliví členové skupiny mohou komunikovat, sdílet různé dokumenty a organizovat svoji spolupráci.

-       Do groupwaru patří elektronická poštadiskusní fórachaty, kalendáře, úkoly, úložiště dokumentů, různé „wiki“ nástroje a další.

-       Existují jak dílčí aplikace naplňující tuto funkcionalitu, tak komplexní balíky (např. Lotus NoteseGroupware a další, viz anglický přehled produktů). Groupware může usnadnit práci virtuálních týmů a skupin pracujících na dálku.

-       umožňuje dvěma a více lidem navzájem komunikovat, kooperovat na společném díle a koordinovat jejich aktivity“, přičemž komunikace, kooperace a koordinace jsou tři formy spolupráce. Komunikací rozumíme výměnu zpráv, požadavků, instrukcí; kooperace je práce nad společnými dokumenty; koordinace znamená vzájemné sladění činností.

-       Konceptu groupwaru se podobají dnešní tzv. sociální sítě.


Groupware

Výhody helpdesk systému Groupware


H

Hesla - autentifikace-autorizace

Potvrzování hesel při registraci uživatelům nevadí

Překvapivě, 57 % respondentů má k potvrzování hesel při registraci pozitivní vztah. 90 % má pozitivní nebo neutrální. Uživatelé mohou totiž potvrzování hesel vnímat spíše jako užitečnou kontrolu než jako omezení.

Obr 5. Potvrzování hesla při registraci, rozložení dle názoru
Autor: Dobrý web   http://www.lupa.cz/clanky/cesky-uzivatel-seznamte-se/

Obr 5. Potvrzování hesla při registraci, rozložení dle názoru


Heuristická analýza

Heuristická analýza (řecky heuriskó) je v informatice metoda využívající zkusmé řešení problému, protože přesnější metoda či algoritmus není k dispozici, využívá přitom intuici, zkušenosti. Existují různé heuristické postupy. Heuristika je často využívána antivirovými programy, kde slouží k detekci dosud neznámých počítačových virů.

Běžná metoda heuristické analýzy je pro antivirový program dekompilovat podezřelý program a pak analyzovat uvnitř obsažený zdrojový kód. Zdrojový kód podezřelého programu je porovnán se zdrojovým kódem známého viru a virového chování. Pokud se určité procento zdrojového kódu shoduje s kódem známých virů nebo virovými aktivitami, je soubor označen a uživatel je upozorněn.


I

ICT

ICT: konvergence koncepcí

Konvergence informačních technologií a telekomunikací je obvykle chápána jako záležitost veskrze technologická. Pravdou ale je, že uvádění těchto "konvergovaných" technologií do života vyžaduje i určitou součinnost státu a jeho orgánů, přinejmenším na úrovni tvorby legislativního prostředí a celkového přístupu k této problematice.

Zdroj: Peterka Jiří - eArchív.cz


ICT v praxi

Významná nadnárodní společnost CISCO  propaguje praktické využití ICT.

Zdroj: https://www.pracenadalku.cz/prace-na-dalku


Interoperabilita

V oblasti počítačů se pojem "interoperabilita" nejčastěji používá v souvislosti s možností vzájemné spolupráce různých platforem - tedy například k vyjádření toho, že Unixovský počítač a na něm běžící aplikace dokáží spolupracovat s aplikací, provozovanou na počítači PC s operačním systémem MS DOS.

Zdroj: Peterka Jiří - eArchív.cz 


K

Klávesové zkratky

Nejznámější klávesové zkratky jsou „kopírovat“ a „vložit“

Klávesové zkratky, které uživatelé znali v největší míře, byly pro akce „vložit“ (znalo 85,6 % respondentů) a „kopírovat“ (znalo 85,1 % ). Další zkratky „označit vše“, „tisk“, „uložit“ a „najít“, obdržely mezi 60 a 70 procenty.

Obr 7. Klávesové zkratky prohlížeče, znalost
Autor: Dobrý web   http://www.lupa.cz/clanky/cesky-uzivatel-seznamte-se/

Obr 7. Klávesové zkratky prohlížeče, znalost


Kybernetika

Kybernetika (z řec. Kybernétes, Kormidelník) je věda, která se zabývá obecnými principy řízení a přenosu informací ve strojích, živých organismech a společenstvích. K popisu používá zejména matematický aparát.

Je založena na poznatku, že některé procesy probíhající v živých organismech jsou popsány stejnými rovnicemi jako analogické procesy v technických zařízeních.

Za zakladatele je považován Norbert Wiener, americký matematik, který vydal v roce 1948 knihu Kybernetika aneb Řízení a sdělování u organismů a strojů.


L

Lotus Organizer

Lotus Organizer je pravděpodobně nejpopulárnější osobní informační manažer s více než 42 miliony uživateli po celém světě. Poskytne vám lepší kontrolu a správu vašich kontaktů, času a dalších důležitých informací. 


Náhled programu Lotus Organizer

Charakteristika:

  • Můžete ho používat k organizaci schůzek, osobních i obchodních kontaktů a vůbec k organizování svého času.
  • Program nabízí spoustu pokročilých funkcí jako automatické vytáčení telefonních čísel.
  • Dokáže vytvářet seznamy věcí k udělání, tzv "to-do listy", poznámky, třídit informace, přihlásit se na vaše oblíbené internetové stránky a nebo dokonce sdílet kalendář a domluvené schůzky prostřednictvím internetu.
  • Funkcí je opravdu hodně a program stojí určitě za to!

M

Manažeři informačních zdrojů

Manažeři informatických zdrojů mají klasické
informatické profese:

  • správce aplikace,
  • správce sítě,
  • správce databází, atd.

Cíl:  Zodpovědnost za provoz a udržbu
svěřených zdrojů s přijatelnými náklady...


N

Náhodné procesy - stochastické

Náhodné čili stochastické procesy jsou takové, kde lze další vývoj předvídat jen s určitou pravděpodobností.

Sem patří např.:

  1. Procesy meteorologické
  2. Procesy společenské (např. demokratizační, integrační, výchovné)
  3. Procesy termodynamické a podobně.

O

OIS - trendy


  • K aktuálním trendům v oblasti osobních informačních systémů patří využití technologie cloudu, implementace podpory sociálních sítí (typicky do takzvaných sociálních CRM),
  • komoditizace Business Intelligence, která má být dostupná co nejširšímu okruhu uživatelů,
  • zajištění mobilního přístupu k informačním systémům.
  • V tuzemsku je dalším významným trendem i snaha o větší integraci podnikových informačních systémů s dalšími subsystémy v rámci podnikového IT i OIS.

P

Penetrační testy

Penetrační testy IS jsou standardním procesem, který by měl být periodicky prováděn v každé organizaci, která uchovává svá aktiva v informačních systémech.

Cílem penetračních testů je zjistit, do jaké míry je konkrétní informační systém odolný vůči útoku, kde jsou jeho slabá místa a jak je nejlépe odstranit.

Výstupem penetračních testů je podrobná zpráva, která popisuje nalezené zranitelnosti, rizika s odhadem jejich míry dopadu. Ke každému identifikovanému riziku je vždy podáno doporučení na jeho odstranění, případně snížení míry jeho dopadu na co nejnižší úroveň.

Hlavní přínosy penetračních testů a bezpečnostních auditů:

  • Posilují bezpečnost informačních systémů organizace a tedy i její celkové renomé u zákazníků a obchodních partnerů.
  • Zabraňují možnému zneužívání systémových prostředků organizace jak zvenčí, tak i zevnitř (šíření warezu, nelegální instalace SW, nežádoucí zásahy do nastavení systémů apod.).
  • Snižují náklady na obnovu napadených systémů.

Odpovídající úroveň technické a technologické bezpečnosti celých informačních systémů i jednotlivých aplikací je nutnou podmínkou pro zajištění informační bezpečnosti celé organizace. Penetrační testy a audity jsou vhodným nástrojem k ověření technického zabezpečení, nastavení dotčených procesů i dalších prvků organizace.

Zdroj: http://www.aec.cz/cz/sluzby/penetracni-testy-a-proverky-is


Proces

Proces

- (latinsky processus) je obecné označení pro postupné a nějak zaměřené děje nebo změny, pro posloupnost stavů nějakého systému. Pro děje náhlé nebo zcela chaotické se slovo proces nepoužívá.


R

Robot PC - člověk

Opisování CAPTCHA je problematické

Při opisování CAPTCHA narazilo na komplikace přes 60 % respondentů.


Autor: Dobrý web   http://www.lupa.cz/clanky/cesky-uzivatel-seznamte-se/

Obr 1. Názor na opisování CAPTCHA

CAPTCHA je Turingův test, který se na webu používá ve snaze automaticky odlišit skutečné uživatele od robotů. Test spočívá zpravidla v zobrazení obrázku s deformovaným textem, přičemž úkolem uživatele je zobrazený text opsat do příslušného vstupního políčka. Předpokládá se, že lidský mozek dokáže správně rozeznat i deformovaný text, ale internetový robot při použití technologie OCR nebude schopen text správně rozpoznat.


S

Satelitní přenosy

Klasické satelitní přenosy využívají satelitů na tzv. geostacionární dráze. Takovéto satelity se vůči zemskému povrchu neotáčí (proto ostatně: geostacionární), a svým dosahem pokrývají stále stejnou oblast na zemském povrchu. Lze je velmi efektivně využít pro distribuci dat k více příjemcům současně (tedy pro multicast a broadcast), poněkud problematičtější je zpětný kanál při obousměrném přenosu. V praxi existují taková řešení datových přenosů přes geostacionární satelity, která řeší zpětný kanál použitím jiné přenosové cesty (pozemní, například telefonní sítě či pevné linky). Na tomto principu funguje např. služba DirecPC. Existují však již také obousměrné satelitní datové přenosy.

Zdroj: Peterka jiří - eArchív.cz


Shannon C.E.

Claude Elwood Shannon (30. 4. 1916 - 2001)C. E. Shannon

Americký matematik a inženýr, jeden ze zakladatelů teorie informace. Zaměstnanec Bellových laboratoří, v roce 1948 publikoval v časopise Bell System Technical Journal článek "The Mathematical Theory of Communication". Spolu s Warrenem Weaverem autor obecného modelu komunikace (1947).

SHANNON, Claude E. A mathematical theory of communication. 1948. 55 s. Dostupné z: http://cm.bell-labs.com/cm/ms/what/shannonday/paper.html

KAPOUN, Jan.Průkopníci informačního věku (10.): Claude Shannon. CIO Speciál. 26.12.2010. Dostupné z:http://businessworld.cz/cio-bw-special/prukopnici-informacniho-veku-10-claude-shannon-6969


T

Teoretická informatika

Teoretická informatika má oblast matematické informatiky, která zkoumá matematické zákonitosti, které mají využití v počítačích a zpracování informací.


Teorie informace

Teorie informace (matematická teorie informace)

Zkoumá matematickou reprezentaci podmínek a parametrů ovlivňujících přenos a zpracování informací.

Omezuje se na kvantitativní parametry informace.

Teorie optimálního kódování a přenosu informačních signálů technickými spojovými (komunikačními) kanály.


Tvorba hesla

Uživatelé používají oblíbená hesla

Téměř tři čtvrtiny uživatelů uvedly, že používají pouze několik oblíbených hesel ke všem svým internetovým účtům. Jakékoliv požadavky omezující jednoduchost hesla je obtěžují.

Obr 3. Způsob tvorby hesla
Autor: Dobrý web   http://www.lupa.cz/clanky/cesky-uzivatel-seznamte-se/

Obr 3. Způsob tvorby hesla


U

Uživatelé znají technické pojmy

Uživatelé znají technické pojmy

Více než 24 % všech respondentů se domnívá, že rozumí všem zmíněným pojmům tak, že by je dokázali někomu vysvětlit: Flash, .doc, .pdf, Cookies, Javascript, Adobe Air, HTML, kurzor, WiFi, RSS, Torrent, ZIP a skrolování. Nejznámějšími pojmy, kterým rozumí více než 90 % uživatelů, jsou kurzor, WiFi, .zip, .pdf, .doc.

Obr 13. Porozumění pojmům z IT
Autor: Dobrý web http://www.lupa.cz/clanky/cesky-uzivatel-seznamte-se/

Obr 13. Porozumění pojmům z IT


V

Velikost písma na WEBu

Velikost písma na webu – nejlepší je 14 px

Bylo zjištěno, že velikost textu, která uživatelům připadala na čtení nejvíce pohodlná, je 14 pixelů (při použití fontu Arial). Označilo ji téměř 92 % uživatelů. Pro uživatele starší 45 let byla pohodlná také velikost textu 17pixelů.

Obr 6. Písmo Arial, 14 px, schopnost přečíst text
Autor: Dobrý web   http://www.lupa.cz/clanky/cesky-uzivatel-seznamte-se/

Obr 6. Písmo Arial, 14 px, schopnost přečíst text


W

Workflow

  •   pro podporu workflow existuje řada konkrétních softwarových produktů, v nichž je předdefinovaný systém např. vnitropodnikových procesů, v němž využitím digitalizace dokumentů, oběhu dokumentů v elektronické podobě a archivace dokumentů podle nastavených procesů je nadefinováno, kdo má vykonat jaké činnosti od daného procesu či podprocesu až po realizaci celého procesu v průběhu realizace projektu.Tento software má nadefinováno hlídání plnění dílčích úkolů (podprocesů) a odsouhlasení kroků k dokončení projektu.

Workflow - firemní intranet.

Workflow podporuje firemní intranet.

Ten funguje jako výchozí bod pro sdílení informací, plánování zdrojů, správu dokumentů či procesování formulářů.

Již samotné prostředí přináší řadu nástrojů pro nasazení v oblasti týmové spolupráce, například:
  • konfigurovatelné menu pro rychlý přístup
  • týmové a projektové portály obsahující dokumenty, alokaci zdrojů či odkazy na členy týmů
  • správu úkolů, projektů a publikace nových událostí
  • integrované workflow
  • fultextové vyhledávání
  • integraci s aplikacemi sady Office včetně sdílení úkolů z aplikace Outlook či jiného OIS, nejlépe pomocí rozhraní webového portálu

Workflow - součásti systému

Součástí workflow systému jsou:

  • Pracovní prostředí – zpřístupnění pracovních úkolů uživatelům, prostředky pro jejich realizaci, typicky Lotus Notes nebo Microsoft Exchange, jednotlivé aplikace mohou být také odděleny
  • Stavební aplikace – např. Oracle Workflow – umožňují definovat pravidla, trasy a role v procesech a označit údaje, informace, nebo objekty, které jsou právě zpracovávány
  • Řídící mechanismus managementu – zajišťuje, aby úlohy byly předány ve správném pořadí správným osobám, dále sledování dosavadního postupu a stavu zpracovávaného požadavku

Z

Zákonité procesy - deterministické

Zákonité procesy - deterministické

Deterministické - každý následující stav nutně vyplývá z předchozího. Na základě této znalosti o příčinách můžeme takové procesy ve větší nebo menší míře nejen předvídat, ale i ovlivňovat. O takové příčinné (kauzální) vysvětlení přírodních změn a procesů se snaží experimentální vědy a na něm pak mohou být založeny různé technologie.

Sem patří například:

  1. Procesy chemické 
  2. Procesy mechanické
  3. Procesy výpočetní v počítačích a podobně.

Zákonité procesy - plánované

Plánované -  v každém kroku cíleně uplatňujeme takové prostředky, aby proces probíhal tak, jak chceme a potřebujeme. „Zákonitost“ těchto procesů tedy není dána vlastnostmi skutečnosti samé, nýbrž musí ji do procesu vkládat člověk; proto je vždy jen přibližná a podléhá různým poruchám a fluktuacím. Sem patří například:

  1. Procesy administrativní
  2. Procesy komunikační
  3. Procesy řízení (management)
  4. Procesy soudní (viz soudní řízení)
  5. Procesy legislativní
  6. Procesy výrobní a podobně.

Znalost

Znalost

Termín znalost se vyznačuje širokým spektrem významů. Možné definice jsou například tyto:

"Znalost lze definovat jako porozumění získané zkušeností nebo studiem."[1]

"Znalost je informace, která je organizována a analyzována, aby se stala srozumitelnou a použitelnou k řešení problému nebo k rozhodování."[2]

"Znalosti jsou možnosti účinného jednání."[3]


Vznik znalosti se většinou vyjadřuje pomocí schématu: DATA – INFORMACE – ZNALOSTI


1. DATA – fakta, obrázky, zvuky....................................+ interpretace a význam =

2. INFORMACE – formátovaná, filtrovaná a sumarizovaná data .........+ akce a aplikace =

3. ZNALOST – instinkty, ideje, pravidla a procedury, které řídí akce a rozhodnutí


Znalost lze efektivně uplatnit nejen když je formulovaná a publikovaná, ale také zařazena do fondu znalostí a uplatněna v rozhodovacím procesu. Využívání znalostí má souvislost s respektováním určitých hodnot, např. estetických, kulturních či etických. Znalosti se většinou přenáší formou vzájemné komunikace v podobě zpráv, sdělení či souborů dat. V procesu předávání znalostí nehraje významnou roli pouze zdroj znalostí, ale také jejich příjemce.

Autorka: Magdaléna Filipová


Způsob prezentace adresy

Uživatelé preferují vloženou mapu

Přes 70 % respondentů preferuje jako zobrazení adresy spíše vloženou (embedovanou) mapu než odkaz na mapový portál.

Obr 12. Způsob prezentace adresy
Autor: Dobrý web http://www.lupa.cz/clanky/cesky-uzivatel-seznamte-se/

Obr 12. Způsob prezentace adresy



Stránka:  1  2  3  4  5  (Další)
  VŠE