Kursthemen
-
Název předmětu:
Andragogika
Forma studia:
prezenční
Cíl předmětu:
Cílem předmětu je seznámit studenty s podstatou edukace ve společnosti a v podmínkách resortu MO, resp. AČR.Objasnit specifika edukace ve vojenských podmínkách. Objasnit didaktické metody, formy a prostředky, které je možné při edukaci vojenských profesionálů používat. Naučit formulovat cíle edukce, objasnit rétorické zásady při provádění ppt prezentací, naučit zásady technologie trvorby prezentací. Procvičit studenty v prezentaci odborného tématu, zpracovaného dle zadání.
Výstupy z učení:
- odborné znalosti:
- diskutuje zásady učení dospělých a jejich aplikaci do podmínek výchovy, vzdělávání a výcviku jednotek ozbrojených sil;
- odborné dovednosti:
- uplatňuje vhodné nástroje při usměrňování jednotlivců a týmů k naplnění stanovených cílů v běžných i zátěžových situacích;
- aplikuje metody andragogiky při vedení podřízených, zejména při jejich výchově, vzdělávání a výcviku;
- obecné způsobilosti:
- je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory;
- je schopen srozumitelně shrnout názory ostatních členů týmu;
- je schopen plánovat, podporovat a řídit s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu;
Návaznost předmětu:
Předmět souvisí s výukou předmětu Psychologie a Mamagement I
Podmínky úspěšného zakončení předmětu:
- aktivní účast na seminářích
- Zpracování semestrální práce na zadané téma v rozsahu 15-20 normostran (A4)
-
Prezentace a obhajoba závěrů semestrální práce
- úspěšné absolvování didaktického testu
Základní literatura:
-
BEDNAŘÍKOVÁ, I. Kapitoly z andragogiky 1, 2. Olomouc: VUP, 2008.
-
BENEŠ, M. Andragogika. Praha : Grada, 2008. 135 s. ISBN 9788024725802.
- HODNÝ, J., et al. Vybrané kapitoly z psychologie a pedagogiky. Brno : Vojenská akademie v Brně, 2001.
- JAROŠ,V. a kol. Vojenský management. Brno: UO, 2012. ISBN 978-80-72-31-906-0.
- PALÁN, Zdeněk. Základy andragogiky. Praha: Vysoká škola J.A. Komenského, 2003. 199 s. ISBN 80-86723-03-8.
Doporučená literatura:
- EVANGELU, Jaroslava Ester; SALIGER, Radomír. Manažerská komunikace a prezentace. [online]. Brno: Univerzita obrany, 2011.[cit. 2012-05-22]. Dostupné z: https://moodle.unob.cz/pluginfile.php/15270/mod_resource/content/1/komunikace.pdf
- KOHOUT, J. Rétorika: Umění mluvit a jednat s lidmi. Praha: Management Press, 1995.
- ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika. Jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2965-7.
- NÖLKE, Claudia. Umění prezentace: jak přesvědčivě, srozumitelně a působivě prezentovat. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-9057-2.
- PODLAHOVÁ, Libuše a kol. Didaktika pro vysokoškolské učitele. Praha: Grada, 2012. ISBN 987-80-247-4217-5.
- PIFFL, Otto, VELEHRADSKÝ, Antonín. Psychologie a pedagogika v sociálním řízení vojsk. Praha: MOČR, 1993. ISBN 80-85469-43-X.
- SLAVÍK, Milan a kol. Vysokoškolská pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 987-80-247-4054-6.
-
Úvod do studia předmětu, Edukace ve společnosti a v AČR
Cílem tohoto tématu je seznámit studenty se základním pojmoslovím andragogiky, s výchovou a vzděláváním dospělých. Objasnit pojetí motivace v edukaci a význam sebevzdělávání personálu v resortu MO ČR.
Rozsah: 2 hod. (2 hod. přednáška)
-
Institucionální zabezpečení edukace a její plánování,Specifika edukace v AČR
Cílem tohoto tématu je seznámit studenty se zásadami plánování edukace v AČR, objasnit místo institucí zabezpečující edukace příslušníků AČR, vymezit a objasnit specifika edukace ve vojenských podmínkách a formulovat edukační kompetence velitele.
Rozsah: 4 hod. (2 hod. přednáška, 2 hod. cvičení) -
Didaktika edukace, Poznávání osobnosti v edukaci
Cílem tohoto tématu je seznámit studenty s dikatickými zásadami v edukaci, cílem, obsahem, formami a prostředky edukace vojenských profesionálů. Nastínit základy pedagogické diagnostiky a její možnosti využití velitelem v praxi.Rozsah: 4 hod. (2 hod. přednáška, 2 hod cvičení)
-
Metodická příprava pro edukaci
Cílem tohoto tématu je seznámit studenty se základy efektivní komunikace, s faktory, které mají vliv na přípravu velitele na praktický výcvik, jeho fázemi a dále vymezit, jaké zásady by měl velitel dodržovat při zpracování písemné přípravy a při řízení procesu edukace.Rozsah: 8 hod. (4 hod. přednáška, 4 hod. cvičení)
-
Závěrečný seminář
Veřejná prezentace a obhajoba závěrů na předem zadané téma semestrální práce.
Rozsah: 6 hod. (6 hod. seminář)